Onzichtbare gevolgen

Daarna is er vaak ook onzichtbare schade. Daar krijg je pas na een tijdje last van. Juist als je lichamelijk weer aardig hersteld lijkt en je je oude vertrouwde leven wil oppakken, loop je ineens tegen een handicap op. Het gaat niet meer zoals vroeger. Hersenletsel heeft voor veel mensen ook onzichtbare gevolgen.

Bij onzichtbare gevolgen van een hersenaandoening gaat het bijvoorbeeld om veranderingen in je denken, in je emoties en je gedrag. Vaak zijn het de meest ingrijpende en de moeilijkste veranderingen.

Nieuw evenwicht

Wanneer je ontdekt dat door een hersenaandoening je gedrag veranderd is en dat je nooit meer helemaal de oude zal worden, vraagt dit van jou en je naasten een enorme inspanning. Om in het dagelijks leven een nieuw evenwicht te vinden, zul je samen moeten leren omgaan met de nieuwe situatie.

Werken met een hersenaandoening

Het krijgen van een hersenaandoening kan ook grote impact hebben op je werkende leven. Heb je hier vragen over? Wij hebben een overzicht gemaakt van websites en organisaties die je kunnen helpen. Ga naar de pagina over werken met een hersenaandoening voor meer informatie.

Meer weten over de mogelijke gevolgen van een specifieke hersenaandoening? Op de pagina hersenaandoeningen kun je een hersenaandoening, zoals bijvoorbeeld beroerte, dementie of depressie opzoeken.

Een op de vier Nederlanders

We staan er meestal niet bij stil hoe vaak hersenaandoeningen voorkomen. Maar de cijfers liegen er niet om: één op de vier Nederlanders heeft een hersenaandoening. Dit blijkt uit onderzoek van het RIVM, dat in opdracht van de Hersenstichting is gedaan.

Omdat veel mensen geen medische hulp zoeken en dus ook niet geregistreerd worden, ligt het echte aantal patiënten hoger. Al deze mensen hebben ook familieleden en vrienden die met de gevolgen ervan moeten leren omgaan. Kortom, iedereen krijgt vroeg of laat in zijn leven te maken met een hersenaandoening.