Alles over hersenen
Hersenaandoeningen
Zuurstofgebrek rond de geboorte

Zuurstofgebrek rond de geboorte

Net zoals andere organen hebben de hersenen grondstoffen nodig voor de energievoorziening: glucose en zuurstof. Zuurstof doet de glucose verbranden, waardoor energie vrijkomt. Met deze energie kunnen hersencellen zelf in leven blijven én elektrische signalen afgeven. Die signalen stellen ons in staat te denken, te leren, de spieren te bewegen; ook ontvangen de hersenen signalen van de zintuigen.

Hiervoor moet het bloed continu deze grondstoffen aanvoeren, omdat we daarvan geen voorraadje hebben. Wanneer de hersenen even geen toevoer hebben, stopt de overdracht van signalen. Die wordt weer hervat zodra de energievoorziening zich herstelt. Maar als de toevoer te lang stokt, gaan de cellen zelf dood: de schade in de hersenen is dan definitief.

Zuurstof

De hoeveelheid zuurstof in het bloed is erg belangrijk. Toch hoeft te weinig zuurstof in het bloed niet automatisch zuurstofgebrek in de hersenen te betekenen: de hersenen verhogen gewoon de bloedtoevoer. Maar in extreme situaties gebeurt dat onvoldoende.

Hier volgen twee mogelijke complicaties bij zuurstofgebrek rond de geboorte.

De eerste door een te lage bloedstroom naar de hersenkamers (periventriculaire leukomalacie) en de tweede door een gebrekkige zuurstofoverdracht van de moeder naar het kind (asfyxie).

Aanmelden nieuwsbrief

Schrijf u in voor onze digitale nieuwsbrief en blijf op de hoogte van ons laatste nieuws.

Aanmelden Stel uw vraag online