Hersenen algemeen | werking van de hersenen

• In de brochure Zet je hersenen aan het werk lees je algemene informatie, quizvragen en weetjes over de hersenen. Deze brochure is gericht op leerlingen op de basisschool.
  • Je vindt op onze website meer informatie over de anatomie (hoe de hersenen in elkaar zitten), de werking van de hersenen en beschrijvingen van vele hersenaandoeningen. Je mag alle teksten en plaatjes gebruiken, als je er maar bij vermeldt dat ze afkomstig zijn van de Hersenstichting (bronvermelding dus).
  • Je kunt onze grote poster over de hersenen downloaden en gebruiken bij een presentatie.
  • Bekijk ook eens de uitzendingen over hersenen op de website van het Klokhuis.
  • Je vindt in onze webwinkel ook algemene folders over Hersenen en bewegenHersenen en voedingHersenen en slaap en Hersenen en training. Deze folders kun je (gratis) downloaden of bestellen, maar zijn niet speciaal voor kinderen geschreven.
  • Je kunt ook eens kijken op YouTube bij het speciale Hersenstichting-kanaal. Hier vind je spotjes van de Hersenstichting. Ook kun je hier verschillende filmpjes over hersenaandoeningen en wetenschappelijk onderzoek bekijken.
  • In het boek Jij bent je brein (2014) van Dick Swaab en Jean Paul Schutten, krijgen twee scholieren duidelijk antwoord op al hun vragen over de hersenen. Heel informatief!

Hersenaandoeningen

Heb je zelf een hersenaandoening of ken je iemand in jouw omgeving met hersenletsel? Door erover te vertellen snappen mensen soms beter waarom iemand anders reageert of iets niet (meer) kan.

Het is natuurlijk best spannend om te vertellen wat je zelf hebt meegemaakt; misschien helpt het als je eerst een filmpje laat zien waar mensen dan vragen over kunnen stellen. Bijvoorbeeld een uitzending van Het Klokhuis.

In Het Klokhuisboek over hersenen (€ 16,95) kun je ook veel uitleg over hersenen en hersenaandoeningen en leuke weetjes vinden.

Niet-aangeboren hersenletsel

Wanneer je plotseling hersenletsel krijgt, bijvoorbeeld door een verkeersongeluk of een ziekte, spreken we van niet-aangeboren hersenletsel (NAH). Soms zijn er dan blijvende klachten, zoals moeite met praten of concentreren, moeilijk dingen onthouden, ander gedrag en vermoeidheid. En dat is moeilijk om uit te leggen, want aan de buitenkant kunnen mensen niet zien dat je ergens moeite mee hebt.

Om zelf te voelen wat het is om niet-aangeboren hersenletsel te hebben, kan je de volgende oefeningen in de groep laten uitvoeren. Overleg van tevoren met je juf of meester hoeveel tijd je hier voor hebt. En maak kleine groepjes zodat iedereen een keer aan de beurt komt.

Nog meer informatie?