Spreekbeurt over de hersenen

Ga je een spreekbeurt over de hersenen houden? Dan ben je hier op de juiste plek. ‘Hersenen' is een breed onderwerp, er valt zo veel over te vertellen dat je waarschijnlijk tijd te kort komt. Wat gebeurt er bijvoorbeeld in je hersenen als je slaapt, praat of verliefd bent? Of als je een hersenaandoening hebt, zoals een autismespectrumstoornis, een tumor of een vorm van dementie? Wij helpen je graag op weg met onderstaande informatie en links naar interessante sites en filmpjes. Vraag wel toestemming aan je ouders/verzorgers als je iets wilt bestellen!

Hersenen algemeen | werking van de hersenen

• In de brochure Zet je hersenen aan het werk lees je algemene informatie, quizvragen en weetjes over de hersenen. Deze brochure is gericht op leerlingen op de basisschool.
  • Je vindt op onze website meer informatie over de anatomie (hoe de hersenen in elkaar zitten), de werking van de hersenen en beschrijvingen van vele hersenaandoeningen. Je mag alle teksten en plaatjes gebruiken, als je er maar bij vermeldt dat ze afkomstig zijn van de Hersenstichting (bronvermelding dus).
  • Je kunt onze grote poster over de hersenen bestellen en gebruiken bij een presentatie. Je kunt kiezen uit een opgevouwen poster die wordt verzonden in een envelop of een opgerolde poster die wordt verzonden in een koker.
  • Veel uitleg en leuke weetjes lees je in Het Klokhuisboek over hersenen.
  • Bekijk ook eens de uitzendingen over hersenen op de website van het Klokhuis.
  • Je vindt in onze webwinkel ook algemene folders over Hersenen en bewegen, Hersenen en voeding, Hersenen en slaap en Hersenen en training. Deze folders kun je (gratis) downloaden of bestellen, maar zijn niet speciaal voor kinderen geschreven.
  • Op de website Activeerjehersenen.nl vind je een digitaal spel over de hersenen dat je alleen of met je hele klas kunt spelen. Als alle hersendelen verkend zijn ontvang je een diploma.
  • Je kunt ook eens kijken op YouTube bij het speciale Hersenstichting-kanaal. Hier vind je spotjes van de Hersenstichting. Ook kun je hier verschillende filmpjes over hersenaandoeningen en wetenschappelijk onderzoek bekijken.

Hersenaandoeningen

Heb je zelf een hersenaandoening of ken je iemand in jouw omgeving met hersenletsel? Door erover te vertellen snappen mensen soms beter waarom iemand anders reageert of iets niet (meer) kan.

Het is natuurlijk best spannend om te vertellen wat je zelf hebt meegemaakt; misschien helpt het als je eerst een filmpje laat zien waar mensen dan vragen over kunnen stellen. Bijvoorbeeld een uitzending van Het Klokhuis.

In Het Klokhuisboek over hersenen (€ 16,95) kun je ook veel uitleg over hersenen en hersenaandoeningen en leuke weetjes vinden.

Gebruik de (gratis) poster Eerste Hulp Bij Hersenschudding: hoe herken je een hersenschudding en wat moet je doen? Met herkenbare plaatjes.

Niet-aangeboren hersenletsel

Wanneer je plotseling hersenletsel krijgt, bijvoorbeeld door een verkeersongeluk of een ziekte, spreken we van niet-aangeboren hersenletsel (NAH). Soms zijn er dan blijvende klachten, zoals moeite met praten of concentreren, moeilijk dingen onthouden, ander gedrag en vermoeidheid. En dat is moeilijk om uit te leggen, want aan de buitenkant kunnen mensen niet zien dat je ergens moeite mee hebt.

Om zelf te voelen wat het is om niet-aangeboren hersenletsel te hebben, kan je de volgende oefeningen in de groep laten uitvoeren. Overleg van tevoren met je juf of meester hoeveel tijd je hier voor hebt. En maak kleine groepjes zodat iedereen een keer aan de beurt komt.

-       Ervaringsoefening 1: Coördinatie en evenwicht

-       Ervaringsoefening 2: Tweegesprek