Back on track: Sporten met NAH

David Verschoor, de nieuwe directeur van de Hersenstichting, gaat langs bij WYzorg in Oisterwijk, waar NAH-zwemmen wordt aangeboden.

Dankzij de Van der Sar Sport- en Beweegsubsidie van de Hersenstichting krijgen sportaanbieders de mogelijkheid om passend beweegaanbod te creëren voor mensen met een hersenaandoening. Een van de ontvangers van de subsidie is WYzorg. Zij bieden zwemlessen aan voor mensen met niet-aangeboren hersenletsel (NAH). In het Oisterwijkse zwembad schudt David de hand van Jelle van den Elzen. Jelle is bewegingswetenschapper en operationeel manager bij Sport- en Zorgatelier WYzorg. Hij straalt van trots terwijl hij laat zien wat hier gebeurt. “Dit zwemuur is speciaal in het leven geroepen voor mensen met niet-aangeboren hersenletsel (NAH). Onder begeleiding van twee collega’s van mij stappen de deelnemers het water in, waar ze meedoen met oefeningen. In het water wordt een lichaam gedragen door de opwaartse druk, waardoor ook mensen met een verlamming zich vrijer kunnen bewegen.”

In het water bevindt zich Dorus, een 43-jarige deelnemer, die enthousiast zijn dumbbell gebruikt tijdens de oefeningen. Hij vertelt aan David vanuit het water: “Vier jaar geleden kreeg ik een herseninfarct. Sindsdien werken mijn linkerarm en linkerbeen niet meer. In het begin was ik daar erg boos over, maar toen ik begon met revalideren veranderde er iets. Ik wilde vooruit. Ik was vóór mijn infarct altijd dol op sporten, en dankzij het NAH-zwemmen ontdek ik langzaam maar zeker weer die liefde voor sport. In het water kan ik mijn lichaam vrij bewegen, zelfs het deel dat niet meer functioneert.

Met dank aan subsidies

Gefascineerd kijkt David rond, terwijl Jelle hem alles vertelt over hun sportprogramma’s. “WYzorg is een actieve dagbesteding voor mensen met hersenletsel en andere chronische aandoeningen. Een paar jaar geleden besloten we NAH-zwemmen toe te voegen, en vorig jaar ook aangepaste crossfit. We vinden het belangrijk dat ook mensen met NAH de mogelijkheid krijgen om te sporten. Passend bij iemands interesses en niveau en onder de juiste omstandigheden. Het is elk jaar weer een puzzel hoe we alle kosten hiervoor kunnen dekken. Daarom zijn we zo blij met giften zoals de Sport-en Beweegsubsidie van de Hersenstichting. Daardoor hebben dit soort initiatieven kans van slagen.”

Door het toekennen van onze Sport- en Beweegsubsidie bouwen we aan een inclusief en toegankelijk beweegaanbod voor mensen met een hersenaandoening. Wij zijn trots dat wij dit soort resultaten dankzij de steun van onze donateurs en vrijwilligers kunnen bereiken!

Overwinning

Ook deelnemer Marc lijkt plezier te hebben tijdens de oefeningen in het water. Zijn vrouw zit met hun kleinzoon en een kop thee achter het raam, kijkend hoe opa zijn ding doet. “Na een herseninfarct belandde Marc in een rolstoel”, vertelt ze. “Maar daar nam hij geen genoegen mee. Dankzij het NAH- zwemmen kan hij zijn lichaam blijven trainen. We zijn dan ook heel blij dat dit bestaat.” Trots vervolgt ze: “Afgelopen jaar waren we met onze kinderen op vakantie in Spanje. Daar is het Marc zelfs gelukt om weer te zwemmen in zee, mede dankzij dit NAH-zwemmen. Dat moment voelde voor hem als een enorme overwinning.”

Eigen regie over het lichaam

Jelle licht toe waarom de aangeboden sportactiviteiten zo belangrijk zijn voor mensen met hersenletsel. “Sporten geeft mensen het gevoel de regie te houden over hun lichaam. Tegelijkertijd is het voor mensen met hersenletsel vaak lastig om mee te doen met reguliere sportclubs, omdat daar geen aanpassingen mogelijk zijn. Wij helpen ze op weg.” Naast het zwemmen biedt WYzorg ook aangepaste crossfit aan. “We leren mensen hoe ze oefeningen kunnen doen in hun omstandigheden. Bijvoorbeeld met één arm of één been.” Trots vertelt Jelle: “Als ik hier zie hoe mensen groeien, doet me dat veel. Dat drijft me om dit werk elke dag weer te doen.”

Beeld: Roy Vermeij
Tekst: Rosanne Langenberg

Meer weten over de Van der Sar Sport- en Beweegsubsidie?