Overprikkeld door geluid

Sinds mijn NAH (niet-aangeboren hersenletsel) merk ik dat ik heel snel overprikkeld ben van een hoop dingen. Het ergste is denk ik wel geluid, en dan niet van muziek of een film, maar van mijn omgeving.

Als ik bijvoorbeeld bij mijn ouders ben, en het is druk is met spelende kindjes en gepraat dan kan ik van die geluiden overprikkeld raken. Dan heb ik veel last van mijn NAH. Toen ik daar nog woonde trok ik mezelf vaak terug naar mijn kamer. Dan ging ik wat voor mijzelf doen en werd het gevoel minder.

Overprikkeld op werk

Op mijn werk heb ik ook veel last van mijn NAH klachten. Ik werk als verkoper. En als het druk is in de winkel word ik heel geprikkeld. Klanten die met elkaar staan te praten of collega’s die met klanten staan te praten, muziek op de achtergrond en bewegende mensen voor me, lokken mijn overprikkelingen uit.

Een tijd lang was ik die overprikkelingen de baas. Soms ging ik op een moment, als ik me overprikkeld voelde, naar de wc, om tot rust te komen. Ook bleef ik wat langer weg als ik in het magazijn iets moest pakken. Ik gebruikte dan snel een ademhalingsoefening op mijn Apple watch van een minuut en werd dan weer wat rustiger.

Bij overprikkeling word ik misselijk en zenuwachtig en krijg ik hoofdpijn, last van mijn ogen en hartkloppingen. Op zo een moment wil ik dan het liefst alleen zijn, ergens waar het stil is en niemand om me heen heb.

Lees hier de vorige blog van Eric

Eric kreeg een aantal jaar geleden een herseninfarct. Door zijn hersenbeschadiging is er veel veranderd. Op zijn eigen website schrijft hij blogs over zijn ervaring met een niet-aangeboren hersenletsel. Ook schrijft hij artikelen over handigheidjes die hij toepast in zijn dagelijks leven met hersenletsel. En op Instagram kun je ook meer over en van Eric lezen.

Eric is een actie gestart binnen het project Missie 538 om in actie te komen voor De Class, een project van de Hersenstichting. Bekijk hier zijn actie.