“Weer vertrouwen in mezelf dankzij de Class”

In 2014 veranderde het leven van de nu 34-jarige Sivan Kornmann drastisch. Hij liep Niet-Aan­geboren Hersenletsel (NAH) op als gevolg van een aantal TIA’s en vervolgens een groot hersen­infarct. Door het herseninfarct raakte hij rechtszijdig verlamd en zijn taalcentrum beschadigd. Zijn weg naar herstel was er een met pieken en dalen en ondanks dat hij nog dagelijks geconfronteerd wordt met de gevolgen van hersenletsel, heeft hij in de afgelopen jaren veel bereikt. Het project the Class van de Hersenstichting heeft hem daarbij geholpen.

Sivan: “Een aantal tia’s en een herseninfarct. Dat verwacht je niet als je zo jong bent. Door het herseninfarct raakte ik rechtszijdig verlamd en mijn taalcentrum raakte beschadigd. Door de zware afasie kon ik geen woorden meer zeggen, zelfs geen ja of nee. Afasie is een taalstoornis die ontstaat door hersenletsel in de linkerhersenhelft en heeft invloed op lezen, schrijven, praten en luisteren. Ik begreep niet wat er gebeurde en er werd mij verteld dat ik nooit meer zou kunnen sporten en werken. Dat kon ik totaal niet accepteren, want mijn passie is sporten en ik had mooie ambities m.b.t. werk. Ik ben jong en ik heb mijn hele leven nog voor me, dus ik dacht ‘ze kunnen me wat, ik ga helemaal niets opgeven!”

“Ik ben jong en ik heb mijn hele leven nog voor me, dus ik dacht ‘ze kunnen me wat, ik ga helemaal niets opgeven.”

The Class

“Na het ziekenhuis kwam ik terecht in een revalidatiekliniek waar ik intern heb gerevalideerd. Op een gegeven moment ga je natuurlijk ook denken aan “later”. Het moment dat je weer teruggaat naar huis en weer mee gaat doen aan de maatschappij. Wat is er voor mij nog mogelijk qua werk en belastbaarheid? Ik vond het moeilijk en confronterend om daarmee aan de slag te gaan. Toch ben ik die confrontatie aangegaan en bleef ik volhouden omdat ik van mezelf wist dat ik weer aan het werk wilde gaan. Met een gezonde portie eigenwijsheid en doorzettingsvermogen ben ik toen via Erik Scherder terecht gekomen bij the Class. The Class is oorspronkelijk opgezet door de Edwin van der Sar Foundation, welke begin 2021 is gefuseerd met de Hersenstichting. In the Class bieden ze jongeren met NAH een coaching- en begeleidingstraject aan van een jaar, met als doel het vinden van een passende baan. Het mooie aan het programma is de integrale aanpak. Er is ook aandacht voor lichamelijke en psychische fitheid. Er wordt eerst gezorgd voor meer balans en dan pas wordt er gezocht naar een passende baan. Voor mij heeft het hele traject vooral geholpen om weer vertrouwen in mezelf te krijgen, want je moet het uiteindelijk toch zelf doen. De hele positieve mindset en het denken in mogelijkheden en niet in beperkingen heeft mij enorm geholpen. En het was ook heel fijn om leeftijdsgenoten met NAH te ontmoeten.”

Nooit opgeven

“Ik word nog iedere dag geconfronteerd met de gevolgen van mijn hersenletsel en dat is erg heftig. Toch ben ik heel erg dankbaar voor waar ik nu sta en wat ik allemaal bereikt heb. Hoe zwaar het ook is, ik wilde nooit opgeven en dat heeft me heel veel gebracht! Het is belangrijk om de moed niet op te geven. The Class heeft mij daarbij geholpen. Ik heb een mooie baan, ik ben getrouwd en heb een prachtige zoon. Ik ben dankbaar waar ik nu sta.”