10.731 nieuwe donateurs na Geef om je hersenen

Tijdens de tv-uitzending Geef om je hersenen vroegen we aandacht voor de impact van een hersenaandoening. Dat deden we samen met ervaringsdeskundigen, artiesten en onderzoekers. Mede dankzij de persoonlijke verhalen, prachtige optredens en veelbelovend onderzoek is de Hersenstichting 10.731 donateurs rijker! We zijn ontzettend dankbaar. Hierdoor kunnen we nóg meer hersenonderzoek mogelijk maken, zodat we hersenaandoeningen beter kunnen behandelen.

Ervaringsdeskundigen deelden hun persoonlijke verhaal en lieten zien hoe het is om te leven met een hersenaandoening. Zo vertelden onze ambassadeurs Mariska Bauer en Viggo Waas over de impact van hun herseninfarct. Viggo: “Er kan zoveel stuk gaan in je hoofd. Dat besef je pas als je niks meer kan.”

Ook Danny werd getroffen door een beroerte. Hij kreeg een hersenbloeding en zit momenteel in een revalidatiecentrum om onder andere weer opnieuw te leren lopen. Hij en zijn vrouw Toetty zijn al 50 jaar samen en leven nu al een half jaar apart. “Dat hij al maanden niet bij mij is, vind ik het moeilijkst.”

Daarnaast vertelden Emiel (42) en zijn vrouw Alexandra over de impact van een kwaadaardige hersentumor op hun leven. Alexandra: “Het enige dat ik kon doen toen we het nieuws kregen, was heel hard huilen. Wetende dat ik hem ga verliezen. Dat komt heel hard binnen. Helemaal omdat we een kleintje hebben rondlopen van 16 maanden. Dat is hartverscheurend.” Emiel is inmiddels geopereerd, maar helaas blijven er altijd kankercellen rond zweven in de hersenen. Je krijgt dat niet helemaal weg. De vraag is dus niet of de tumor weer gaat groeien, maar wanneer de tumor weer terug komt.

Momenteel is het heel moeilijk om medicijnen (via bijvoorbeeld chemotherapie) in de hersenen te krijgen. Maar er is hoop voor de toekomst. Met een nieuwe techniek wordt voor het eerst in Nederland geprobeerd om medicijnen WEL op de juiste plek in de hersenen te krijgen. Dr. Dannis van Vuurden en Dr. Wiesje van der Flier vertelden er meer over!

Prachtige optredens

Tussen alle indrukwekkende verhalen door, konden we genieten van optredens van Joe Buck, Ricky Koole, Berget Lewis en Desray. Zij vertelden hun persoonlijke motivatie om zich in te zetten voor mensen met een hersenaandoening.

Dankbaar

“We zijn onze donateurs ontzettend dankbaar”, zegt directeur Merel Heimens Visser. “Een hersenaandoening zet je leven op z’n kop. In veel gevallen bestaat er nog geen behandeling die een aandoening kan stoppen of vertragen. Ons doel is hersenaandoeningen voorkomen, behandelen en mensen mee laten doen in de maatschappij. Met de opbrengst van de uitzending financieren we onderzoek en innovaties, geven we voorlichting, en zetten we het belang van onze hersenen overal op de agenda.”

Heb je de uitzending gemist?

Heb je de uitzending gemist? Bekijk Geef om je hersenen 2022 dan hier terug.

De uitzending wordt ook op tv herhaald:

• Vrijdag 9 december om 14.55 op NPO2
  • Zaterdag 10 december om 11.24 uur op NPO1

Doneren kan nog steeds

Tijdens de uitzending vroegen we iedereen donateur te worden, zodat we nog meer onderzoek mogelijk kunnen maken. Je kunt nog steeds donateur worden door te bellen naar 0800- 1170 of doneer via ons webformulier hieronder.

Het was de zevende keer dat de Hersenstichting samen met Omroep MAX in de tv-uitzending Geef om je hersenen aandacht vroeg voor het belang van hersensonderzoek. Dit is hard nodig, want ruim 4 miljoen mensen hebben een hersenaandoening en dat heeft een enorme impact.