23 juni 2019: Dag van de Overprikkeling

Op zondag 23 juni 2019 is het de Dag van Overprikkeling, in 2017 jaar gelanceerd door Hersenletsel-uitleg. Overprikkeling is één van de onzichtbare gevolgen bij een hersenaandoening. Met deze dag wil Hersenletsel-uitleg meer bewustwording en kennis over overprikkeling als gevolg van hersenletsel en hersenaandoeningen realiseren. Het thema van 2019 is ‘Begrip begint bij erkenning’.

Overprikkeling zet je leven op z’n kop

De continue stroom aan prikkels is voor gezonde mensen heel goed te reguleren. Veel mensen met hersenletsel en andere brein-gerelateerde aandoeningen zijn extreem gevoelig voor licht, visuele patronen, geur, bewegingen en geluid, met name voor achtergrondgeluiden. Ook worden de cognitieve prikkels niet meer gefilterd, zodat het denken en onthouden een groot probleem is.

Deze mensen zien hun leven door het letsel drastisch veranderen. Zij kunnen niet of nauwelijks meer deelnemen aan het openbare leven. Ze zien hun sociale leven sterk achteruitgaan en vaak is deelname aan het werkproces niet meer mogelijk of is het niet meer mogelijk in dezelfde functie te werken.

Meer informatie over overprikkeling vindt u op www.overprikkeling.com.

Ook de Hersenstichting vraagt aandacht voor de onzichtbare gevolgen van hersenletsel. Overprikkeling is één van deze gevolgen.

Vorig jaar daagden we Giel Beelen uit om live op RadioVeronica 40 minuten lang overprikkeld met extra geluiden, licht en geuren in de studio, zijn radioprogramma te maken.

Giel werd 40 minuten lang bloot gesteld aan flinke lichtflitsen, oncontroleerbare geluiden en bijzondere geuren. Op die manier probeerde hij te ervaren hoe het is om overprikkeld te raken, wat mensen met hersenletsel elke dag meemaken. Tijdens de uitzending hoorde je als luisteraar dezelfde ochtendshow als altijd, maar voor Giel was het een helse manier van radio maken. Bekijk hieronder de video om te zien hoe Giel het experiment heeft ervaren.

Giel Beelen sprak voor het experiment met Danny (41) die drie jaar geleden een beroerte heeft gekregen. Hij is als ambassadeur van de Hersenstichting in de campagne te zien. In de zomer van 2015 kreeg Danny een beroerte. Uit het niets, tijdens een vakantie. Zijn hersenen zijn dusdanig beschadigd dat hij nog dagelijks de gevolgen hiervan ondervindt. Werken gaat niet meer. Het grootste probleem is overprikkeling. Zijn hersenen filteren niet meer, dus al het geluid, geuren en licht komt daardoor heel hard binnen. Hij kan niet naar buiten zonder zonnebril op en oordoppen in. Gaat hij naar een feestje dan betekent dat twee dagen erna knock-out op bed. Als hij mee wil naar de voetbaltraining van zijn zoon dan moet hij eerst twintig minuten liggen. Bekijk hieronder zijn verhaal: