Deelnemers gezocht bij onderzoek om terugval depressie te voorkomen

Meer dan de helft van de mensen die ooit een depressie hebben gehad, krijgt er opnieuw mee te maken. Ook blijkt uit onderzoek  dat de kans op een terugval twee keer zo groot is als deze groep het gebruik van antidepressiva afbouwt. Psychiater Eric Ruhé van het Radboudumc in Nijmegen onderzoekt met steun van de Hersenstichting of het mogelijk is de voortekenen van een terugval te herkennen en om zo vroegtijdig actie te ondernemen.

Een terugval in een depressie is volgens Ruhé te vergelijken met een angstaanjagend steile glijbaan. ‘Bovenaan gaat het goed. Maar zodra je eenmaal over de rand bent, gaat het heel steil naar beneden.’ De klim vanaf de bodem terug omhoog duurt bij veel mensen lang. ‘Bovendien is een depressie een lijdensweg,’ aldus Ruhé. ‘Elke keer krijg je weer te maken met somberheid, futloosheid. Je kunt snel onrustig en nerveus raken en je vrienden of familie zelfs kwijtraken omdat je ze niet wilt zien.’ Onderzoek naar het voorkómen van een depressie is nodig. De Hersenstichting heeft daarom het SMARD-programma van Ruhé gefinancierd.

SmartPhone Monitoring Against Recurrence of Depression (SMARD) gebruikt mobiele technologie die 24/7 de omgeving van de patiënt scant en kleine veranderingen registreert in individueel gedrag en sociale activiteiten, om zo het risico op een terugval te voorspellen. De Hersenstichting en het Radboud UMC zoeken deelnemers die willen meedoen aan het onderzoek.

Deelnemers

Voor twee deelprojecten van de SMARD-studie zoekt Ruhé deelnemers die:

• in hun leven driemaal (of vaker) een depressieve periode hebben doorgemaakt;
  • momenteel geen depressieve periode doormaken of veel depressieve (rest-)klachten hebben;
  • tussen de 18-65 jaar oud zijn;
  • regelmatig een smartphone gebruiken

Geïnteresseerden die zich willen aanmelden als deelnemer, kunnen dit doen door een e-mail (met daarin hun telefoonnummer) te sturen naar Eric Ruhé en het onderzoeksteam

Annemieke deed al eerder mee aan het onderzoek, bekijk hier hoe dat ging:

Twee applicaties

Er wordt gebruikt gemaakt van twee applicaties die met elkaar communiceren. De app BeHapp registreert de communicatie- en gedragspatronen van de patiënt en zal zo het risico op een terugval moeten gaan voorspellen. Een tweede app, SMARD, meet de stemming en lichamelijke symptomen met een zogenaamde dagboekmethode, meerdere keren per dag en biedt daarnaast trainingen die de kans op terugval moeten verminderen. Onderzocht wordt of het doen van die trainingen gedurende drie weken de weerbaarheid tegen een terugval kan vergroten.

Ruhé hoopt dat door de combinatie van de twee apps nog eens 30 procent minder mensen een terugval ervaart. Ruhé: “Als we in de toekomst via BeHapp afwijkingen in het dagelijkse patroon zien die wijzen op een dreigende terugval, kunnen we via de SMARD-app zien of er ook sprake is van stemmingsverandering. Uiteindelijk kunnen wij daarmee voor de patiënt en eventueel de behandelaar actie ondernemen. We verwachten dat tenminste een van de trainingen de weerbaarheid tegen een terugval gaat versterken. Maar daarvoor zoeken we eerst nog nieuwe deelnemers en gaan we nog ruim twee jaar door met onderzoek doen.”