Deelnemers gezocht voor app om hersengezondheid te meten

Geplaatst op 15 oktober 2019

Onderzoekers bij de universiteit van Maastricht willen voorlichting op het gebied van hersengezondheid en dementie te verbeteren. Dit doen zij door middel van een app ‘MijnBreincoach’. De Hersenstichting is betrokken bij dit onderzoek. De onderzoekers zoeken deelnemers die gedurende 10 tot 12 weken gebruik willen maken van deze app.

Leeftijd is de belangrijkste risicofactor voor dementie: hoe ouder we worden, hoe groter de kans op dementie. Er zijn ook risicofactoren voor dementie waar we zelf wél invloed op hebben. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een gezonde leefstijl (zoals regelmatig bewegen en niet roken).

Het Alzheimer Centrum Limburg (onderdeel van Universiteit Maastricht) doet onderzoek naar het gebruik van de app ‘MijnBreincoach’ om voorlichting op het gebied van hersengezondheid en dementie te verbeteren. De app geeft inzicht in de hersengezondheid, op basis van beïnvloedbare risicofactoren. De app helpt bij het zetten van kleine, haalbare stappen naar een gezonde leefstijl, en daarmee gezonde(re) hersenen.

Deelnemers van het onderzoek maken 10 tot 12 weken gebruik van een app. Vooraf en achteraf wordt een online vragenlijst ingevuld. Onder de deelnemers worden 20 VVV-bonnen ter waarde van €20,- verloot!

Ben je tussen de 40 en 75 jaar oud, heb je geen dementie, en heb je toegang tot een smartphone? Meld je dan door een e-mail te sturen naar mijnbreincoach@maastrichtuniversity.nl onder vermelding van ‘MijnBreincoach onderzoek’.

Update:

Het onderzoek is inmiddels afgerond. Er zijn dus geen deelnemers meer nodig. Dank voor uw interesse! U kunt wel nog meewerken aan een ander onderzoek over hersengezondheid.