Gezondheidsfondsen en jongeren lanceren samen community 2K40

Voor de gezondste generatie in 2040

Samen met bekende en (nu nog) onbekende makers lanceerden twintig gezondheidsfondsen, waaronder de Hersenstichting, op 20 oktober een community met de naam ‘2K40’. Deze community, gecreëerd voor en door jongeren, is onderdeel van het meerjarenprogramma ‘De Gezonde Generatie’ dat er de komende twintig jaar voor moet gaan zorgen dat de Nederlandse jeugd de gezondste van de wereld wordt, zowel fysiek als sociaal en mentaal.

De community werd gelanceerd met een film waarin alle jongeren van Nederland worden opgeroepen om hun ideeën voor een gezonder leven te delen met #2K40. De film start met de stem van zangeres Naaz (22): ‘Als het zo doorgaat, is meer dan de helft van de Nederlanders chronisch ziek over
20 jaar… dat wil ik niet.’

Om deze video te kunnen bekijken moet u ‘Sociale media en advertenties’-cookies accepteren. Klik hier om uw cookie-instellingen te wijzigen. Vernieuw de pagina nadat u uw cookie-instellingen heeft bijgewerkt.

Ook zien we in deze video Delany, die een documentaire wil maken over haar onzichtbare ziekte, wil Eda mental health meer bespreekbaar maken en wil Michiel samen goede gewoontes aanleren.

Jongeren willen meer aandacht voor gezonder leven

De omgeving speelt een belangrijke rol en kan jongeren helpen en stimuleren om gezond te leven om zo het beste uit zichzelf te halen. Toch ervaren jongeren nu regelmatig het tegenovergestelde. Uit onderzoek van MarketResponse, onder zowel jongeren (12-18 jaar) als volwassenen (18+), blijkt dat jongeren het belangrijk vinden om gezonder te eten en drinken. Er mag volgens hen ook meer aandacht komen voor het voorkomen van pesten en daarnaast vinden jongeren het belangrijker dan volwassenen dat de samenleving rookvrij wordt gemaakt en dat er harder wordt opgetreden tegen drugs. Kortom, jongeren willen op een aantal punten meer aandacht voor gezonder leven. Via 2K40 kunnen jongeren hun stem laten horen en aandacht vragen voor dat wat ze zelf belangrijk vinden.

De makers van morgen

Jongeren worden via TikTok, Instagram en YouTube opgeroepen om mee te bouwen aan de community en hun ideeën te delen. De jongeren met de meest toffe ideeën krijgen hulp en middelen om hun idee uit te werken en het bereik te vergroten. Zo wordt 2K40 een community met toffe content,
gemaakt door en voor jongeren, die inspireert om het beste uit jezelf, elkaar en het leven te halen.

Het tij keren is hard nodig

Twintig gezondheidsfondsen maken de Gezonde Generatie én de community 2K40 mogelijk, omdat een gezonder leven en een gezondere omgeving voor kinderen en jongeren hard nodig zijn. Als de huidige trend zich voortzet, is volgens het RIVM namelijk meer dan de helft van de Nederlanders chronisch ziek in 2040. Dat tij willen de gezondheidsfondsen keren, samen met alle jongeren en uiteindelijk heel Nederland.

Ideeën delen via Instagram, TikTok en YouTube met #2K40

Ideeën kunnen worden gedeeld via Instagram, TikTok en YouTube, met hashtag #2K40. Ideeën die voor 5 november 2020 worden ingestuurd, worden door de jury bekeken en maken kans om met hulp en middelen ook echt tot leven te komen op 2K40. De jongeren met de beste ideeën worden zo ‘de makers van de toekomst’ binnen de community 2K40. De jury bestaat uit jongeren, bekende makers en de gezondheidsfondsen. Meer informatie en spelregels zijn te vinden op www.2k40.nl.