Grada is ommetje-app gebruiker

Grada (72): “We kunnen niet meer zonder ons ommetje”

Grada Rietveld (72) uit Bodegraven is ommetje-app gebruiker van het eerste uur. De ommetje-app stimuleert een dagelijkse gezonde wandeling in de buitenlucht. Elke dag loopt Grada een ommetje met 5 buurvrouwen. De ommetjes zijn ontzettend waardevol geworden voor de wandelgroep. De ommetjes hebben de buren bij elkaar gebracht. “We delen lief en leed en kunnen niet meer zonder.”

Bezige bij

Stilzitten is nooit iets geweest voor Grada. Elke vrijdag werkt ze nog als vrijwilliger op de school waar ze altijd gewerkt heeft. Ze is er remedial teacher, en geeft de kinderen die het nodig hebben extra ondersteuning in de leerstof. Ook in haar omgeving staat ze voor anderen klaar, zoals voor haar pientere, rollator-afhankelijke buurvrouw van 86.

Elke dag om 12:00 een ommetje

Toen Nederland halverwege maart vorig jaar in de eerste lockdown terecht kwam, werden mensen in Grada’s omgeving onzeker. Zoals haar buurvrouw die bang was niet meer naar buiten te mogen voor haar broodnodige beweging. Grada stelde haar gerust en sprak met haar af elke dag om 12:00 samen een ommetje te maken.

Niet onopgemerkt

De wandelingen bleven niet onopgemerkt. Ook de overbuurvrouw sloot aan en snel daarna de buurvrouw op de hoek. Grada herinnert zich: “Toen we voorbij kwamen gooide ze spontaan haar zeem terug in de emmer en sloot meteen aan.”
Inmiddels kunnen de 6 buurvrouwen niet meer zonder hun dagelijkse ommetje. “In onze groep ben ik de enige die de app heeft gedownload, maar ik houd ze altijd op de hoogte.
Maar ook als mensen niet fysiek samen kunnen lopen, kun je via de app wel een groep aanmaken. Die houdt alle ommetjes en punten van alle groepsleden bij in een ranglijst. Zo kun je ook ‘op afstand’ met elkaar lopen.”

Gezond voor lijf, geest en sociaal

Elke dag, door weer en wind, maken de dames hun ommetje. “Ik denk dat we sinds maart slechts drie keer hebben overgeslagen” De buurvrouwen bespreken inmiddels alles met elkaar, omdat het fijn is om hun zorgen en problemen met anderen te delen. Zo heeft één van de buurvrouwen een man met dementie, waar ze tijdens de wandeling haar verhaal over kwijt kan. Een andere buurvrouw heeft zelf de ziekte van Parkinson.

Bewegen en erover praten is dan extra belangrijk. “Door te wandelen stel je je sneller open, ook daar zorgen de ommetjes voor.”  De ommetjes hebben zelfs de buren waar minder contact mee was, bij elkaar gebracht. “We delen lief en leed en kunnen niet meer zonder.”

Wil je net als Grada ook lopen met de Ommetje-app?

Wandelen houdt je hersenen gezond. De app Ommetje motiveert je om dagelijks een ommetje te lopen. Start met vrienden, familie of collega’s een eigen wandelcompetitie of ga de uitdaging aan tegen de rest van Nederland. Zo motiveer je elkaar om dagelijks een Ommetje te maken. De app is ontwikkeld met hoogleraar neuropsychologie Erik Scherder. Hij deelt regelmatig een hersenfeitje. Loop je mee?

Hersenweetjes in ommetje-app

Naast dat de app beweging en sociaal contact stimuleert krijg je ook regelmatig een ‘hersenweetje’ van neuropsycholoog Erik Scherder. Dit feitje deelt Grada vervolgens weer met de anderen. “Zo hebben we als tip onze route ook eens andersom gelopen. Je moet dan echt even nadenken hoe de route zit. Een goed voorbeeld om je hersenen even te laten kraken. En we hebben weer genoeg gespreksstof voor de rest van de wandeling.”

“Ik vind het leuk om alles bij te houden”

Trouw zet Grada bij elke wandeling de app aan. Zo houdt hij bij hoe vaak je loopt. Maar ook krijg je extra punten bij bepaalde prestaties, zoals een vroege wandeling voor 9:00 uur of als je drie dagen aaneengesloten wandelt. Je kunt er verschillende medailles mee verdienen, dat stimuleert. Dit blijkt wel, want die 300 ommetjes die Grada inmiddels op de teller heeft staan, zijn al snel goed voor zo’n 500 kilometer wandelplezier. Hoe gezond is dat!

Deze tekst is samengesteld in samenwerking met Leef je Pensioen.