Slaap

#ikslaap challenge groot succes

Ruim 1100 jongeren en bijna 200 ouders pakten, tijdens de Brain Awareness Week (9 t/m 15 maart), hun slaapproblemen aan door mee te doen met de #ikslaap challenge. Elke dag kregen zij een opdracht en tips, met als doel minder te piekeren en beter te slapen. Volgens de deelnemende jongeren heeft de challenge, opgesteld door de Hersenstichting en Stichting TeamAlert, geholpen.

ikslaap logo

De meerderheid van jongeren heeft last van slaapproblemen. Ze komen moeilijk in slaap, slapen te kort of staan niet uitgerust op. Regels opstellen met hun ouders helpt tegen de slaapproblemen, alleen geven ouders vaak niet het goede voorbeeld. Daarom bedachten de Hersenstichting en Stichting TeamAlert de #ikslaap challenge.

In de week van 9 tot en met 15 maart deden ruim duizend jongeren en ouders mee aan de #ikslaap challenge. Elke dag kregen zij een nieuwe opdracht, met als doel om hun slaap te verbeteren. In deze week moesten de deelnemers bijvoorbeeld een huiswerkplanning voor de week maken, werden ze uitgedaagd om zo lang mogelijk hun smartphone te negeren en introduceerden ze het ‘piekerkwartier’ thuis.

Tips van de jongeren

Op het instagramaccount @ikslaap konden de deelnemende jongeren reacties achterlaten of de opdracht voor hen was geslaagd. De jongeren reageerden massaal op de berichten en gaven mooie voorbeelden van hoe je de opdrachten het beste volbrengt. Ook gaven ze behulpzame en creatieve tips, zoals: mediteer een half uur voor het slapen gaan of drink een kopje slaaplekkerthee voordat je naar bed gaat. Tijdens de opdracht ‘Wie kan het langst zonder hun telefoon’, legden veel jongeren hun mobiel weg of gingen ze andere activiteiten doen, zoals een boek lezen, bordspelletjes spelen of met vriendenonder mobiel.

Uit een evaluatie van de #ikslaap challenge blijkt dat de meeste jongeren beter zijn gaan slapen door de challenge (3,8 uit 5). De opdracht die het meest heeft bijgedragen aan een betere slaapkwaliteit was opdracht 1: de huiswerkplanning. Door een goede huiswerkplanning, konden de deelnemende jongeren georganiseerder werken, eerder hun huiswerk afmaken en gingen zij met meer rust en met minder stress naar bed.

Mocht je geen kans hebben gehad om met de challenge mee te doen of wil je de opdrachten nogmaals uitvoeren? Niet getreurd, de opdrachten van de #ikslaap challenge blijven online staan op het instagramaccount @ikslaap, zodat je altijd jouw slaapkwaliteit kan verbeteren.