Jongeren vertellen over hun leven met niet-aangeboren hersenletsel

NRC interviewt jongeren uit The Class

Voor een artikel in het NRC (9 september ’23) over jongeren met niet-aangeboren hersenletsel sprak journalist Carlijn Vis met 12 jongeren uit The Class van de Hersenstichting. De verhalen van Abdellah, Gerie, Evi en Jasmin zijn uitgelicht. Ze vertellen over de impact van het hersenletsel op hun leven. De gevolgen zijn vaak onzichtbaar en dus aan de buitenkant niet te zien. Ze lijken normaal te functioneren, maar schijn bedriegt. Passend werk vinden is moeilijk, maar niet onmogelijk. The Class is een re-integratie en coaching traject van de Hersenstichting en helpt de deelnemers om werkfit te worden en een passende baan te vinden.

Bij Abdellah (22) is een bloedpropje in de hersenen gebarsten toen hij 17 was. Gerie (27) liep een zware hersenschudding op nadat ze op schoolreisje achter een jongen aanrende die voor de lol haar telefoon had gepakt en zij achteroverviel, op haar hoofd. Evi heeft toen ze drie was een hersenbloeding gehad. En Jasmin werd op haar zestiende geschept door een auto. Ze klapte met haar hoofd op de stoeprand. Allemaal verschillende verhalen, maar een ding hebben ze gemeen: ze hebben het allemaal over hun leven vóór en hun leven ná NAH. Allemaal proberen ze hun leven weer op te pakken.

Ze zijn vier van de veertig jongeren met NAH die meedoen aan The Class en gedurende een jaar intensief worden begeleid bij het vinden van een passende, duurzame baan. Iedereen is tussen de 18 en de 30.

“Alle mensen die ik in The Class ontmoet zijn doorzetters”

Zo vertelt Jasmin in het artikel dat ze een baan hoopt te vinden waarbij ze weinig uren kan draaien, maar wel collega’s heeft, thuis werken ziet ze niet zitten. Ze heeft een werkgever nodig die flexibel is, die het goed vindt dat ze vier uur werkt in plaats van acht. Door de onzichtbare gevolgen van hun hersenaandoening hebben veel jongeren last van overprikkeling en vermoeidheid. Acht uur achter elkaar werken gaat vaak niet en werkgevers durven het vaak niet aan om zo iemand aan te nemen. “Maar als mensen denken dat ik geen doorzetter ben, vergissen ze zich. Alle mensen die ik in The Class ontmoet zijn juist doorzetters. Als werkgevers hen zouden ontmoeten, zouden ze dat ook zien” geeft Jasmin aan.

“Het is zo moeilijk om de balans te vinden”

Gerie heeft ook te maken met onzichtbare gevolgen, waardoor het des te belangrijker is dat ze zelf goed inschat wat ze wel en niet kan, omdat anderen haar niet tot stoppen manen. Elke dag is er weer die twijfel: moet ze door de vermoeidheid heen breken, of op de rem trappen? “Het is zo moeilijk om de balans te vinden” geeft ze aan. Met hulp van The Class heeft Gerie nu een baan gevonden bij een werkgever die haar wel een kans wilde geven en het geen probleem vindt dat ze minder uren werkt.

Benieuwd naar alle verhalen?

Ben je benieuwd naar alle verhalen en wil je lezen hoe The Class Abdellah, Evi, Jasmin en Gerie helpt om weer mee te doen in de maatschappij? Lees het hele artikel hier of koop vandaag de NRC in de winkel.

Ben jij of ken jij iemand die mee wil doen aan The Class? In januari 2024 starten er twee nieuwe Classes. Meer informatie en aanmelden: www.hersenstichting.nl/theclass