Palletcentrale schenkt €13.000 aan de Hersenstichting

Geplaatst op 5 september 2019

MIND Ypsilon en de Hersenstichting hebben beide een cheque van €13.000 ontvangen van de Palletcentrale. De donaties worden gebruikt om hersenonderzoek te financieren en om familieleden en naasten van mensen met psychosegevoeligheid te ondersteunen. Het 50-jarige bestaan van de Palletcentrale was de aanleiding voor de gulle gift.

“Tijdens het jubileumfeest van onze organisatie is aan de genodigden gevraagd om geen cadeaus te geven, maar om een financiële bijdrage te leveren, zodat we het bedrag konden schenken aan een goed doel. In totaal is er € 13.000,00 gedoneerd en hebben wij als Palletcentrale het bedrag verdubbeld, zegt Marco Leemberg, CEO van Palletcentrale. “We hebben vooraf gekozen om zowel de Hersenstichting als Ypsilon een donatie te geven, omdat er door omstandigheden, verwantschap is met zowel de Hersenstichting als MIND Ypsilon. Het is daarom, dat wij beide stichtingen een warm hart toe dragen”.

Impact voor de patiënt en naasten
“Het is overweldigend om te zien dat de organisatie zo’n bedrag bij elkaar heeft weten te krijgen en dat ze dit aan twee organisaties schenken die zich inzetten voor mensen met een hersenaandoening. Met dit bedrag kunnen we mooie projecten financieren die impact hebben op het leven van mensen met een psychische aandoening en hun naasten”, zegt Merel Heimens Visser, directeur van de Hersenstichting. “Een hersenaandoening zet namelijk niet alleen het leven van de patiënt op zijn kop, maar ook dat van zijn of haar omgeving.”

Daar kan MIND Ypsilon over meepraten. Als een dierbare een psychose krijgt is dat zeer ingrijpend. Voor hem of haar, maar zeker ook voor de naasten. Onderzoek wijst steeds opnieuw uit dat mantelzorgers van mensen met een ernstige psychiatrische aandoening het zwaarst belast zijn van alle mantelzorgers. Er wordt veel van hen gevraagd, hun rol is groot en van enorm belang. Het cadeau van de Palletcentrale helpt Ypsilon om naasten te ondersteunen. Want als ze sterker staan in hun relatie met de zieke en de hulpverlening leidt dat tot een betere prognose. ”Winst voor alle partijen dus”, zegt Ypsilondirecteur Bert Stavenuiter. “Maar dan moeten naasten wel goed toegerust zijn én zelf overeind blijven.”