Buddha to Buddha ontwikkelt speciale armband voor onderzoek naar hersentumoren

Foto door Esther Hessing Fotografie

Nadat Charles La Haye in 2017 te horen krijgt dat hij een niet te genezen hersentumor heeft, richt hij de stichting ‘Sterk en Positief’ op. Om geld op te halen voor meer onderzoek, is hij onder andere de samenwerking aangegaan met sieradenmerk Buddha to Buddha. De Hersenstichting adviseert en ondersteunt de Stichting Sterk en Positief en zal het onderzoek naar hersentumoren begeleiden.

Totaal onverwachts kreeg Charles La Haye in 2017 een epileptische aanval. De diagnose in het LUMC kwam aan als een mokerslag. Enkele maanden later zat hij in Haaglanden MC bij neurochirurg Rishi Nandoe Tewarie om geopereerd te worden aan een hersentumor van 4,5 centimeter.

‘Als je hoort dat je een hersentumor hebt, zakt de grond onder je voeten weg’, vertelt de levenslustige Charles. ‘Kun je je voorstellen dat de chemo die ik nu krijg al 15 jaar geleden is ontwikkeld? Er is in al die jaren veel te weinig onderzoek gedaan.’

Ondanks neurochirurgie, bestraling en chemotherapie – Charles heeft inmiddels 12 chemokuren gehad – kunnen kwaadaardige hersentumoren nog steeds niet worden genezen. Vanwege de zogenaamde bloed-hersenbarrière, een natuurlijk afweersysteem, bereiken de stoffen van de chemokuur moeilijk de tumor.

Om deze reden is Charles begin 2019 de Stichting Sterk en Positief gestart, met het doel om geld in te zamelen om onderzoek mogelijk te maken naar hersentumoren. Zijn streven is om minimaal € 280.000,- op te halen voor onderzoek om chemo direct bij de tumor te krijgen.

Onlangs is Stichting Sterk en Positief de samenwerking aangegaan met sieradenmerk Buddha to Buddha: Er is een speciaal ontworpen armband op de markt gebracht. Het is een stoere armband gemaakt van geweven koord met daaraan drie schuifbare zilveren elementen die symbool staan voor de hersengolven. Een deel van de opbrengst zal worden geschonken voor onderzoek naar hersenkanker. De armband is te bestellen via https://www.buddhatobuddha.com/nl/breakingbarriers