De Hersenstichting draagt met € 600.433 bij aan een onderzoek van het LUMC. Het onderzoek staat onder leiding van prof. Wilco Peul. De onderzoekers willen patiënten met traumatisch hersenletsel na een ongeluk helpen om beter te herstellen.

De klap dreunt nog lang na

Als je hoofd een plotselinge klap krijgt, kunnen je hersenen schade oplopen. Bijvoorbeeld tijdens een auto-ongeluk, of bij een vechtpartij. Dat noemen we traumatisch hersenletsel. Je kunt direct na het letsel klachten krijgen, maar ook zelfs jaren later nog.

Dat komt omdat je hersenen in de dagen na het ongeluk reageren alsof er een ontsteking is. Je hersenen zwellen dan op en komen klem te zitten in je schedel. Dat kan voor ernstige klachten zorgen die je pas later opmerkt. Voorbeelden hiervan zijn:

• verlamming
  • niet meer kunnen praten
  • grotere kans op dementie
  • moeite met dagelijkse taken

“Met dit onderzoek kunnen we hopelijk bijdragen aan het verminderen van de zwelling na traumatisch hersenletsel en kunnen we uiteindelijk een betere uitkomst voor patiënten in de toekomst bieden.”

Prof. Wilco Peul, onderzoeker

Oplossing voor de ontsteking

De ontsteking in de hersenen wordt veroorzaakt door een deel van het afweersysteem, het complement systeem. Dit systeem werkt eigenlijk te hard na traumatisch hersenletsel. Door dit systeem af te remmen, is de ontsteking in de hersenen minder. De kans op latere klachten wordt daarmee kleiner.

De onderzoekers willen weten of het medicijn Cinryze goed werkt om het complement systeem af te remmen. Dit medicijn wordt nu gebruikt bij vochtophopingen op andere plekken in het lichaam.

Na het onderzoek willen ze weten of:

• Cinryze helpt om de zwelling in de hersenen na een ongeluk minder te maken
  • mensen hierdoor na een ongeluk minder vaak overlijden
  • minder last hebben van ernstige gevolgen
  • en beter herstellen op korte en lange termijn.

Daarnaast willen de onderzoekers beter snappen wat het complement systeem precies doet in de dagen na een ongeluk.

Waarom steunt de Hersenstichting dit onderzoek?

Als het bestaande medicijn Cyrinze helpt om de zwelling in de hersenen na een ongeluk minder te maken, kunnen patiënten daar in de toekomst veel aan hebben. Ze zullen minder vaak overlijden, hebben minder last van ernstige volgen en herstellen.

Dit onderzoek draagt bij aan de doelstelling van de Hersenstichting: minder sterfte en ziektelast door hersenaandoeningen. Daarom steunt de Hersenstichting het onderzoek met € 600.433.

Meer over het onderzoek

Aan het onderzoek doen patiënten mee die na een ongeluk met hersenletsel zijn opgenomen in het ziekenhuis.

Hoe pakken ze dit aan?

De patiënten worden verdeeld in twee groepen:

Groep 1: krijgt binnen 12 uur na het ongeluk het medicijn Cinryze toegediend.
Groep 2: krijgt binnen 12 uur na het ongeluk een middel zonder werkzame stof toegediend, een placebo.

Verder krijgen deze patiënten alle zorg die zij nodig hebben en in een normale situatie ook zouden krijgen. Vervolgens worden de twee groepen met elkaar vergeleken. De onderzoekers kijken hierbij naar:

• de druk in het hoofd
  • welke bijwerkingen patiënten hebben
  • hoeveel patiënten het hersenletsel overleven
  • hoeveel patiënten last hebben van ernstige gevolgen

Alle patiënten worden een jaar lang na het ongeluk gevolgd.

Welke resultaten verwachten de onderzoekers?

De onderzoekers verwachten dat Cinryze helpt om de ontsteking in de hersenen minder te maken. Daardoor hebben patiënten meer kans om te herstellen. Ook hebben ze later minder kans op ernstige klachten als gevolg van het hersenletsel.

Hoe ver is het onderzoek?

Het onderzoek is voorbereid en de eerste patiënten kunnen bijna mee gaan doen. Eind 2023 is alle informatie van alle patiënten verzameld. Daarna gaan de onderzoekers deze informatie analyseren. Vervolgens worden de resultaten bekendgemaakt.

Wat is de volgende stap?

Als uit onderzoek blijkt dat het medicijn Cyrinze zo goed werkt als de onderzoekers denken, wordt er nog meer onderzoek gedaan. Dat helpt om richtlijnen te maken voor behandelingen en de zorg voor patiënten met traumatisch hersenletsel te verbeteren.

Dit project wordt uitgevoerd in samenwerking met:

• Erasmus MC
  • Haaglanden MC

Isabella werd op haar 13e aangereden en raakte in coma

Isabella was altijd een heel vrolijk, spontaan meisje. Tot ze werd aangereden door een scooter. Dit zette haar leven op z’n kop. Na drie maanden coma moest ze alles opnieuw leren. Het gaat gelukkig goed met haar, maar veel dingen blijven moeilijk. Echt contact maken bijvoorbeeld. Een verhaal over dromen en teleurstellingen.