Samen met bekende Nederlanders, onze supporters én ambassadeurs roepen we iedereen op mee te doen aan de campagne. Zodat we samen meer erkenning, begrip en solidariteit tonen voor iedereen die dagelijks moet leven met de impact van een hersenaandoening én de vaak onzichtbare gevolgen hiervan zoals overprikkeling en (chronische) vermoeidheid.

Over de campagne

Op 23 juni is het de Dag van de Overprikkeling. Een dag die jaren geleden op initiatief van hersenletsel-uitleg.nl is ontstaan om aandacht te vragen voor de impact van dit vaak nog onderschatte probleem. Vandaag de dag is deze aandacht nog even hard nodig! Daarom gaan we samen met bekende Nederlanders, onze supporters én ambassadeurs laten zien hoe groot de impact is van een hersenaandoening en de vaak onzichtbare gevolgen hiervan, zoals overprikkeling en vermoeidheid. We delen verhalen van ervaringsdeskundigen. Hun uitdagingen én tips. Tips voor mensen die zelf een hersenaandoening hebben maar ook tips voor hun partner, naasten en omgeving.

We roepen iedereen op mee te doen aan deze campagne. Zodat we samen meer erkenning, begrip en solidariteit tonen voor iedereen die dagelijks moet leven met de impact van een hersenaandoening én de vaak onzichtbare gevolgen hiervan.

Onderaan deze pagina’s vind je een aantal verhalen én tips.

Samen voor meer begrip

Ruim 4 miljoen Nederlanders hebben een hersenaandoening. Als gevolg van hun aandoening, ervaart het merendeel dagelijks overprikkeling en (chronische) vermoeidheid. Alledaagse dingen zoals boodschappen doen, werken of een uitstapje maken, zijn lastig of extra uitdagend. Deze gevolgen zijn vaak niet zichtbaar aan de buitenkant. Daardoor ervaren de meeste mensen  een hersenaandoening dagelijks onbegrip. Van hun omgeving óf de maatschappij.

Met onze campagne vragen we drie weken lang aandacht voor alle mensen die leven met de onzichtbare gevolgen van een hersenaandoening. We steken ze een hart onder de riem. We tonen ons begrip en laten onze solidariteit zien.

Dit is wat jij kunt doen

1. Draag ons paarse lintje
Bestel het paarse ‘solidariteitslintje’ én draag het (uit)! Met het paarse lintje willen wij op een ludieke wijze aandacht vragen voor de onzichtbare gevolgen van een hersenaandoening. Doe met ons mee en toon je solidariteit! Je mag zelf kiezen hoe je het draagt. Even geen inspiratie? Kies dan één van de volgende opties: om je pols als een armband, om je hoofd als een bandana of aan je tas. Ben je actief op social media? Maak dan een foto van jezelf met het lintje, tag ons en voeg de volgende hashtags toe: #SamenVoorBegrip #OnzichtbareGevolgen. Dan kunnen we jouw foto op onze social media kanalen delen!

2. Download de campagne toolkit
Wil jij je familie en vrienden inspireren om ook te zorgen voor meer aandacht en begrip voor mensen met een hersenaandoening? Doe mee aan de campagne en download de toolkit! Op de volgende pagina lees je meer over de toolkit en hoe je deze kan gebruiken.

3. Wandel mee met de Hersenstichting Sunset Walk
Op zaterdag 9 juli lopen we de Hersenstichting Sunset Walk! We wandelen samen, praten, luisteren, kijken en staan onderweg ook stil bij wat leven met een hersenaandoening voor iemand betekent. Zo zetten we samen de eerste stap naar meer bewustwording en begrip. Wandel jij mee in Noordwijk of vanuit huis?

De verhalen van Danny en Margôt

Verhaal van Danny

Danny stond heel energiek en positief in het leven. Tot hij een paar jaar geleden een beroerte kreeg, zomaar op vakantie in het zwembad. Sindsdien is hij een andere man en voert hij elke dag een gevecht met zichzelf. Hij is overgevoelig voor prikkels. “Mijn hersenen filteren niet meer. Geluid, geur en licht komen heel hard binnen. Ik kan eigenlijk niet naar buiten zonder een zonnebril op en oordoppen in.”

Verhaal van Margôt

“De onzichtbare klachten die kunnen voorkomen na hersenletsel? Ik kan ze stuk voor stuk afvinken, want ik ken ze allemaal. Nekpijn? Check. Hoofdpijn? Check. Vermoeidheid? Check. Overgevoelig voor licht, voor geluid, duizelig en misselijk? Check, check, check. Maar het gaat al een stuk beter met me.” Actrice en regisseuse Margôt Ros kreeg in 2018 een hersenschudding.

Overprikkeling en vermoeidheid: onzichtbare gevolgen van een hersenaandoening

Veel mensen met een hersenaandoening hebben last van onzichtbare gevolgen zoals overprikkeling, (chronische) vermoeidheid, spraakproblemen en hoofdpijn.

Wat is overprikkeling?

Een prikkel is een stukje informatie dat binnenkomt via onze zintuigen. Zo kunnen we prikkels bijvoorbeeld zien, horen, voelen, ruiken, en proeven. Wanneer je overprikkeld bent, worden die stukjes informatie niet goed door de hersenen verwerkt.

Mensen met een hersenaandoening verwerken prikkels dus op een andere manier. Zo kunnen ze eerder en vaker overprikkeld raken dan andere mensen. De berg aan onverwerkte prikkels wordt dan niet helemaal goed verwerkt.

Wat is vermoeidheid?

Iedereen is wel eens moe, ook zonder hersenaandoening. Voor normale vermoeidheid bestaat meestal een duidelijke aanwijsbare reden. Bij vermoeidheid door een hersenaandoening werkt dit anders. Je wordt sneller moe bij activiteiten, je hebt langer tijd nodig om te herstellen. Je vermoeidheid remt je dagelijkse activiteiten. Slaap laat de vermoeidheid niet helemaal verdwijnen: je voelt je toch nog constant moe.

Onzichtbare gevolgen

Bij onzichtbare gevolgen van een hersenaandoening gaat het bijvoorbeeld om veranderingen in je denken, in je emoties en je gedrag. Vaak zijn het de meest ingrijpende en de moeilijkste veranderingen.

Wanneer je ontdekt dat door een hersenaandoening je gedrag veranderd is en dat je nooit meer helemaal de oude zal worden, vraagt dit van jou en je naasten een enorme inspanning. Om in het dagelijks leven een nieuw evenwicht te vinden, moet je samen leren omgaan met de nieuwe situatie.

Prikkelarm cultuuraanbod

Even cultuursnuiven in bijvoorbeeld een museum of theater. Als je snel overprikkeld raakt, kan dit een uitdaging zijn. Dankzij de Prikkelarme Cultuuragenda kun je tóch van cultuur blijven genieten maar dan met minder prikkels! Bekijk de Prikkelarme Cultuuragenda en plan jouw volgende uitje.

Tip: Op donderdag 23 juni is de prikkelarme theatervoorstelling METAMOORFOSE in theater DeLaMar in Amsterdam. Dit is een prikkel- en geluidsarm theatraal concert over het omgaan met een onbekende verandering. Hoe verwoord je iets waar geen woorden voor zijn? Hoe kun je aanwijzen wat onzichtbaar is? Hoe ga je om met een grote, onzichtbare verandering waar je zelf geen grip op kunt krijgen? Tickets zijn te reserveren via de Prikkelarme Cultuuragenda.

Op zoek naar tips?

Veel mensen met een hersenaandoening hebben regelmatig te maken met overprikkeling. En ook mensen zonder hersenaandoening kunnen wel eens overprikkeld zijn. Heel vervelend, want overprikkeling kan een enorme impact hebben op je leven. Helaas is er nog geen behandeling die voor iedereen goed werkt. Maar er zijn wel een aantal dingen die je zelf kunt doen. Wij hebben een paar tips voor jou en je naasten op een rijtje gezet.

Kijk hier voor meer informatie over: