Subsidies

We geven subsidie aan initiatieven die als doel hebben om (meer) mensen met een hersenaandoening de mogelijkheid te bieden om te bewegen. Zo is er de Van der Sar Sport en Beweegsubsidie voor maatschappelijk betrokken sport-aanbieders die met passend beweegaanbod aan de slag willen of al zijn. De gehonoreerde projecten zijn divers en verspreid door heel Nederland. Denk aan prikkelvriendelijke zwem-uren voor mensen met een hersenaandoening, kickboksen met NAH, maar ook meditatieve beweeglessen voor mensen met dementie. Ook kunnen er door middel van deze subsidie meer beweeginstructeurs opgeleid worden in de fitnessbranche om de doelgroep met NAH beter te kunnen begeleiden. En ondersteunen we het Nederlandse CP (Cerebrale Parese) voetbal.

Naast de Van der Sar Sport- en Beweegsubsidie bieden we (zorg)instellingen jaarlijks de mogelijkheid om een bijdrage te ontvangen voor de aanschaf van een duofiets.

Dankzij onze Sport- en Beweegsubsidie worden er in diverse zwembaden in Nederland speciale NAH-zwemuren aangeboden.

“Mijn zoon bloeit helemaal op in het zwembad.”

Jet Jacobs-Veenhuizen, moeder van Gijs

Ouder Kind Dag

Jaarlijks organiseert de Hersenstichting bij de KNVB in Zeist de Ouder Kind Dag; een speciale dag voor kinderen met een hersenaandoening en hun ouders, broers en zussen. Met de Ouder Kind Dag willen wij zorgen dat kinderen met een hersenaandoening kunnen participeren en sporten met plezier en lotgenoten kunnen ontmoeten van dezelfde leeftijd.

Meet me at the Gym

Onder de noemer Meet me at the Gym stimuleert de Hersenstichting mensen met hersenaandoening om weer naar de sportschool te gaan. Het project stelt fitnessorganisaties in staat om kennis en vaardigheden aan te leren om de doelgroep met hersenletsel veilig en effectief te begeleiden. Dit doen zij in een speciale cursus tot bewegingsdeskundige NAH (niet-aangeboren hersenletsel). Er zijn tientallen beweeglocaties door heel Nederland waar mensen met NAH kunnen sporten. Daartoe werken we samen met erkende sportscholen van NL Actief.

Kijk of er een beweeglocatie bij jou in de buurt is. Via onderstaande button kun je alle aangesloten centra vinden. Selecteer bij doelgroep ‘niet-aangeboren hersenletsel’.