Zorg
Sport & bewegen

Sport & bewegen

In Nederland krijgen jaarlijks naar schatting 160.000 (nieuwe) mensen te maken met de blijvende gevolgen van hersenletsel, na bijvoorbeeld een beroerte, ongeluk of hartstilstand. Voor deze doelgroep is bewegen essentieel voor het herstel.

Sporten met hersenletsel

Het keurmerk Hersenletsel van Meet me @ the Gym biedt mensen met niet-aangeboren hersenletsel (NAH) een sportprogramma op maat bij erkende, reguliere fitnesscentra in Nederland. Inmiddels zijn er in Nederland meer dan 100 sport- en bewegingscentra gecertificeerd. De instructeurs zijn na een intensieve training opgeleid naar het hoogste kennisniveau. Ze werken met protocollen en programma's die bewezen effectief zijn voor mensen met hersenletsel.

Deze centra garanderen een geschikte sportomgeving zonder veel prikkels, met veel persoonlijke aandacht en een specifiek voor deze doelgroep getrainde begeleiding.

Op de website van Meet me @ the Gym is te vinden welke beweegcentra zijn aangesloten en het keurmerk hebben behaald.

Het verhaal van Suzanne Ensing

Suzanne Ensing was 28 jaar, net getrouwd en zwanger van haar eerste kindje toen ze getroffen werd door een hersenbloeding. Ze vertelt in dit filmpje op de site over haar herstel en de rol van sport en beweging daarin. Nu wil zij ook andere mensen met een hersenbeschadiging stimuleren om meer te bewegen. Daarom is Suzanne ambassadeur van Meet me @ the Gym!

Heeft u vragen over Meet me @ the Gym? Neem dan contact op met Tessa van der Salm via tessa.vandersalm@edwinvandersarfoundation.nl

Achtergrond

In Nederland krijgen jaarlijks naar schatting 160.000 (nieuwe) mensen te maken met een hersenziekte of een vorm van niet-aangeboren hersenletsel (NAH) als gevolg van bijvoorbeeld een herseninfarct, ongeluk, tumor, hartstilstand, hersenbloeding of operatie. Zowel lichamelijke als cognitieve problemen zijn het gevolg en kunnen een enorme impact hebben op het dagelijks functioneren. Voor mensen met hersenletsel is beweging daarom noodzakelijk. Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat lichaamsbeweging niet alleen ons lichaam, maar ook onze hersenen in conditie houdt. Beweging zorgt voor verbetering van hersenfuncties en geeft positieve energie. Bovendien kan beweging de kans op een terugval verkleinen.

Vanuit deze missie hebben de Hersenstichting, Edwin van der Sar Foundation en brancheorganisatie Fit!vak de handen ineen geslagen onder de naam Meet me @ the Gym om het sporten in een geschikte omgeving mogelijk te maken en de drempel te verlagen. Mensen met hersenletsel worden op deze manier gemotiveerd om weer in beweging te komen, met als doel om na een periode van revalidatie het ‘gewone' leven weer op te pakken.

Projectleider Els van der Rhee: ‘Een reguliere sportschool is vaak net een brug te ver voor mensen met hersenletsel. Wij willen deze doelgroep aanmoedigen om meer te gaan bewegen. Daarom willen wij voor hen bepaalde drempels wegnemen en een aangepast programma aanbieden waarbij persoonlijke aandacht centraal staat. Wij hopen dat het keurmerk Hersenletsel helpt om mensen met hersenletsel weer aan het sporten te krijgen. Dat is iets waar we als Hersenstichting graag aan bijdragen!'

In het filmpje zien we een aantal mensen sporten in bewegingscentrum Drachten en Leeuwarden, onder leiding van Joke en Laurens. Zij zijn bewegingsdeskundige NAH en hebben net hun diploma hebben behaald. Meindert is NAH-patiënt en vertelt samen met zijn partner Djoeke waarom zij het bewegen zo belangrijk vinden.

Internationale erkenning

Meet Me @ The Gym heeft in oktober 2015 internationale erkenning gekregen. In Boedapest is de International Sustainability Award (TAFISA) uitgereikt en is Meet me @ The Gym uitgeroepen tot voorbeeld van een duurzaam, effectief en wereldwijd inzetbaar project voor sport en bewegen.

Meet me @ the Gym wordt financieel mogelijk gemaakt door een subsidie van de Vriendenloterij.

Heeft u vragen over dit project? Kijk dan op de website www.meet-me-at-the-gym.nl of neem contact op met Tessa van der Salm (tessa.vandersalm@edwinvandersarfoundation.nl).