Delen

Beweging

Niets lijkt zo alledaags als bewegen. Lopen, fietsen, een balletje trappen, u doet het meestal zonder erbij na te denken. Onze hersenen sturen bewegingen aan door prikkels door te geven aan spieren.

 

Aan de andere kant is beweging goed voor de gezondheid van uw hersenen. Beweging zorgt voor de aanmaak van nieuwe hersencellen en verbindingen en een verbeterde bloedvoorziening in de hersenen.

 

Daarnaast biedt regelmatig bewegen bescherming tegen cognitieve achteruitgang en verkleint het de kans op verschillende hersenaandoeningen, zoals dementie. Blijf vooral actief! Minimaal een half uur per dag bewegen is een gezond streven voor lichaam en geest.

 

Tips voor meer beweging

  • Als het niet lukt om dagelijks dertig minuten te bewegen, kunt u beginnen met kortere periodes van bijvoorbeeld tien minuten. Alle beweging is mooi meegenomen;
  • Zoek manieren om bewegen leuk te maken. Probeer gevarieerd te bewegen, en samen met een vriend of groep; dat is gezellig en u kunt elkaar motiveren;
  • Koppel beweging aan andere routines in uw leven, bijvoorbeeld door uw boodschappen op de fiets of lopend te doen, een halte eerder uit te stappen als u met de bus reist of in uw pauze een wandeling te maken;
  • Stel doelen, bijvoorbeeld om 10.000 stappen per dag te zetten. Dit kunt u meten met een stappenteller of een app op uw mobiele telefoon.

 

Folder Hersenen en beweging

U leest meer informatie en tips in de folder Hersenen en beweging. U vindt ook andere interessante folders in onze webwinkel.

 

 

 


Dit is contactinfo