Delen

Voeding

Van iedere hap eten die we doorslikken, gaat maar liefst 20% van de binnen gekregen energie naar onze hersenen. Het is niet verwonderlijk dat voeding een grote invloed heeft op de gezondheid van de hersenen.

 

Door een gezond eetpatroon, met voldoende omega-3-vetzuren, vitaminen en mineralen, zorgt u voor een goede en snelle communicatie tussen zenuwcellen. Wanneer u te weinig van deze stoffen binnenkrijgt, kan dit leiden tot cognitieve problemen (zoals vergeetachtigheid of een verminderde concentratie).

Voedingstips om de hersenen gezond te houden

  • Probeer te variëren in groenten en fruit. Afwisseling biedt uw hersenen verschillende voedingsstoffen. Streef naar 250 gram groente en twee porties fruit per dag;
  • Besmeer uw boterhammen met zachte margarine of halvarine, liever geen roomboter;
  • Eet iedere dag een handje ongezouten noten, eet één keer per week vette vis en één keer per week peulvruchten;
  • Aardappeltjes bakken? Doe dit in olijfolie of vloeibaar bak- en braadvet. Roomboter en kokosvet zorgen voor minder efficiënte hersenen;
  • Pasta en brood zijn geen zonde, maar kies zoveel mogelijk voor de volkoren variant;
  • Drink zo’n 1,5 tot 2 liter vocht per dag. Thee zonder suiker en water kunnen altijd, beperk koffie tot drie kopjes per dag. Frisdrank en alcohol: liever niet;
  • Heeft u behoefte aan meer richtlijnen, in de vorm van een voedingspatroon of dieet? Het Mediterrane dieet en het DASH dieet zijn rijk aan vis, groenten, zaden, noten en bonen.

Folder Hersenen en voeding

U leest meer informatie en tips in de folder Hersenen en voeding. Ook vindt u andere brochure en folders in onze webwinkel.

Dit is contactinfo