Clusterhoofdpijn

Clusterhoofdpijn is een relatief zeldzame, maar buitengewoon hevige vorm van aanvalsgewijze hoofdpijn.

Ongeveer 1 op de 1.000 inwoners heeft clusterhoofdpijn. Mannen hebben er vaker last van dan vrouwen. Een clusterhoofdpijnaanval voel je niet aankomen en kan meerdere keren per dag terugkomen. Onbehandeld duurt een aanval gemiddeld 15 tot 180 minuten.

De pijn is zeer heftig (‘borend of snijdend’), eenzijdig en zit vaak rondom het oog, maar kan ook uitstralen naar andere delen van het hoofd. Tijdens de aanval treden er klachten op zoals tranenvloed, verstopte neus, loopneus, zweten van het gezicht en/of een afhangend of gezwollen ooglid. De hoofdpijn is over het algemeen zo heftig dat er tijdens de aanval sprake is van bewegingsdrang.

De Hersenstichting streeft ernaar informatie over hersenen en hersenaandoeningen op haar website zo correct mogelijk weer te geven. In samenwerking met experts en ervaringsdeskundigen op het gebied van clusterhoofdpijn wordt deze tekst uitgebreid.

Aanmelden nieuwsbrief

Schrijf u in voor onze digitale nieuwsbrief en blijf op de hoogte van ons laatste nieuws.

Aanmelden Stel uw vraag online