Hersenen van mannen en vrouwen

Wist je dat de hersenen van een vrouw kleiner zijn dan die van een man? Toch presteren mannen en vrouwen hetzelfde. Dit komt doordat vrouwen efficiënter omgaan met hun hersenen.


Hoe ommetjes helpen bij beter slapen

Regelmatig bewegen kan slaapproblemen verminderen. Naarmate we ouder worden, krijgen we vaker te maken met slaapproblemen. Dit komt door afwijkingen in de afgifte van het lichaamseigen hormoon melatonine, dat zorgt dat we ons slaperig voelen en in slaap vallen. Beweging heeft invloed op de afgifte van melatonine en beïnvloedt zo het slaap-waakritme. Ommetjes overdag kunnen dus helpen bij beter slapen ’s nachts!

Lees meer over beweging

Maak wandelen nog leuker met de Ommetje-app

Wandelen houdt je hersenen gezond. De app Ommetje motiveert je om dagelijks een ommetje te lopen. Start met vrienden, familie of collega’s een eigen wandelcompetitie of ga de uitdaging aan tegen de rest van Nederland. Zo motiveer je elkaar om dagelijks een Ommetje te maken. De app is ontwikkeld met hoogleraar neuropsychologie Erik Scherder. Hij deelt regelmatig een hersenfeitje. Loop je mee?


Diepe slaap

Een slaapcyclus bestaat uit verschillende fasen. De diepe slaap is één van die fasen, die onder andere zorgt voor fysieke rust en herstel. Baby’s slapen ongeveer 17 uur per dag en hun totale diepe slaap duurt langer dan die van volwassenen. Eenmaal volwassen neemt de slaapduur met het ouder worden een beetje af, en is er ook steeds minder diepe slaap.

Lees meer over slaap


Stof tot beweging

Beweging heeft een gunstig effect op de werking van dopamine, een stof die een rol speelt bij de communicatie tussen hersencellen. Naarmate we ouder worden neemt de hoeveelheid dopamine in de hersenen langzaam af. Bij verschillende hersenaandoeningen, zoals bij de ziekte van Parkinson, depressie, angststoornissen en dementie is de werking van dopamine verstoord. Houd dus je hersenen jong door regelmatig te bewegen.

Lees meer over hersenen en beweging


Hippocampus en geheugen

De hippocampus is een belangrijk hersengebied dat aan de onder/ voorkant van de slaap- of temporaalkwab ligt. De hippocampus is in beide hersenhelften aanwezig. De naam komt van het Griekse woord voor zeepaardje. Het heeft namelijk een gekromde vorm, die een beetje doet denken aan een zeepaardje. De hippocampus speelt een belangrijke rol bij de opslag van informatie en herinneringen in het geheugen en de ruimtelijke oriëntatie.

Lees meer over de hersenen


Psychische stoornis

Bijna twee miljoen mensen lijden aan een psychische stoornis, zoals een persoonlijkheidsstoornis, angst- en paniekstoornis of depressie. Het is daarmee de meest voorkomende hersenaandoening. Meer dan de helft van deze groep kampt met een angststoornis. Een angststoornis veroorzaakt heftige angsten en paniek die het dagelijks leven beheersen. Na beroerte is het de hersenaandoening met de grootste ziektelast.

Lees meer over angststoornissen


Acht uur per nacht?

Gemiddeld slaapt een volwassene zo’n 7 à 8 uur per nacht. Het is niet waar dat iedereen acht uur slaap per nacht  nodig heeft. Ook het tijdstip waarop men behoefte heeft aan slaap kan sterk verschillen. De biologische klok loopt namelijk niet bij iedereen gelijk. Zo bestaan er ochtend- en avondtypes: avondmensen worden later moe dan ochtendmensen.

Lees meer over slaap


Slaap en dementie

Slaap en dementie lijken volgens geriater (ouderenarts) Jurgen Claassen onlosmakelijk met elkaar verbonden. Hij stelt dat dementiepatiënten beter functioneren na een goede nachtrust en dat gezonde mensen door voldoende slaap de kans op dementie kunnen verkleinen. Herhaalonderzoek heeft uitgewezen dat slecht slapen vele jaren later tot een hoger risico op dementie kan leiden.


Plaspil voor betere prikkelverwerking bij kinderen met autisme

Onderzoek heeft aangetoond dat een bestaande plaspil (bumetanide) op veilige wijze de prikkelverwerking bij kinderen met autisme en aanverwante aandoeningen kan verbeteren. UMC Utrecht bestudeert, met steun van de Hersenstichting en ZonMW, momenteel de werking van dit medicijn.