“Ik wil straks een wereld nalaten met veel minder hersenaandoeningen”

Mevrouw Willemsen zag haar sprankelende man stap voor stap achteruitgaan door de ziekte van Parkinson. Zij weet als geen ander hoe een hersenaandoening je leven op z’n kop kan zetten. Daarom besloot zij om de Hersenstichting op te nemen in haar testament. Met die steun kunnen we nog grotere stappen zetten op weg naar genezing van zoveel mogelijk hersenaandoeningen.

Meer weten over nalaten? Download of bestel de gratis brochure.

Gezonde hersenen voor iedereen

1 op de 4 mensen in Nederland heeft een hersenaandoening. Hersenaandoeningen zijn helaas hard op weg de grootste ziekte van Nederland te worden. Dit moet stoppen. Want een hersenaandoening zet je leven op z’n kop. En vroeg of laat raakt het ons allemaal.

Mede dankzij de steun van mevrouw Onland en mevrouw Willemsen, kunnen we ons inzetten voor gezonde hersenen voor iedereen. Nu en in de toekomst. We zetten niet in op één aandoening, maar investeren breed in baanbrekende oplossingen die hersenaandoeningen helpen voorkomen, afremmen of genezen. Om dit te bereiken laten we onderzoek doen, geven we voorlichting en zetten we ons in voor betere patiëntenzorg.

Door de Hersenstichting op te nemen in uw testament helpt u ons nog grotere stappen te zetten op weg naar genezing van zoveel mogelijk hersenaandoeningen.

Hoe kunt u nalaten?

Overweegt u de Hersenstichting op te nemen in uw testament? We vinden dat een heel bijzonder gebaar. Iedere bijdrage, groot of klein, is welkom. Maar wat zijn de mogelijkheden? Waar moet u aan denken?

In onze brochure vindt u meer informatie over bijvoorbeeld het verschil tussen een legaat en een erfstelling. Ook leest u hierin over het oprichten van een fonds op naam. Wilt u liever persoonlijk advies? Dan staat Henriëtte Hindriks voor u klaar.

In vijf eenvoudige stappen

• 1. Breng uw wensen in kaart

Een testament regelt de besteding van uw nalatenschap na uw overlijden. Zonder testament erven uw familieleden volgens de regels van de successiewet. Zonder familieleden gaan uw bezittingen naar de staat. Wanneer u zelf wilt bepalen wat er met uw nalatenschap gebeurt, is het verstandig om een testament op te stellen. Bedenk dus aan wie u wilt nalaten: aan uw partner, familie, vrienden en/of de Hersenstichting.

• 2. Erfenis of legaat?

Wie wilt u als erfgenaam opnemen en aan wie wilt u een legaat schenken? Een legaat is een specifieke bezitting (bijvoorbeeld een woning of een kunstobject) of een vastgesteld bedrag.

• 3. Bedenk wie u als executeur wilt benoemen

De executeur voert uw laatste wil uit zoals u dit heeft vastgelegd in uw testament. Onder bepaalde voorwaarden is het mogelijk de Hersenstichting aan te wijzen als executeur. Wilt u hier meer informatie over?

Neem dan contact met ons op.

• 4. Bespreek uw wensen met een notaris

Heeft u uw wensen in kaart gebracht, dan kunt u dit bespreken met een notaris. De notaris informeert u over de mogelijkheden en de kosten voor het maken van uw testament.

• 5. Onderteken het testament

De notaris maakt een concepttestament op. Neem dit concept goed door en geef eventuele wijzigingen aan. Onderteken het testament bij de notaris wanneer de inhoud naar wens is.

Lees meer in onze gratis brochure.

Neem dan contact met ons op.

Lees meer in onze gratis brochure.

Omdat wij de ANBI-status (Algemeen Nut Beogende Instelling) hebben, hoeven we geen erfbelasting te betalen over inkomsten uit nalatenschappen. Uw nalatenschap komt zo volledig ten goede aan de doelstellingen van de Hersenstichting.

“Doorbraak in onderzoek zou een zegen zijn”

Mevrouw Willemsen zag haar sprankelende man stap voor stap achteruitgaan door de ziekte van Parkinson. Nog elke dag mist zij hem. “Stel nu dat ze voor een doorbraak kunnen zorgen in het onderzoek naar parkinson of andere hersenaandoeningen, dat zou toch een zegen zijn!”

Bekijk haar verhaal

“Ik gun iedereen een menswaardig einde”

Mevrouw Onland weet wat het betekent om iemand te verliezen aan dementie. In korte tijd zag ze haar broer een heel ander mens worden. “Ik wil verlichting bieden aan iedereen die door dementie in het duister tast.”

Bekijk haar verhaal

Vraag onze brochure over nalaten aan

Fijn dat u interesse toont in nalaten aan de Hersenstichting. We vinden dat een heel bijzonder gebaar. Iedere bijdrage, groot of klein, is welkom. Maar wat zijn de mogelijkheden? Waar moet u aan denken? In onze brochure vindt u meer informatie over bijvoorbeeld het verschil tussen een legaat en een erfstelling. Ook leest u hierin over het oprichten van een fonds op naam.

Vraag hier onze brochure aan

Wij hebben de mogelijkheden voor nalaten op een rijtje gezet in onze brochure. Download of bestel de brochure, zodat u de informatie rustig kunt doorlezen. Nadat u dit formulier heeft ingevuld, ontvangt u de brochure over nalaten per mail of per post.

Doe de testamenttest

Door veranderingen in de wetgeving of in uw eigen situatie is het verstandig om regelmatig te controleren of uw erfenis en testament goed geregeld zijn. Met de testamenttest ziet u direct of uw erfenis goed geregeld is.

Regel uw nalatenschap eenvoudig online

Denkt u erover om een legaat (vast geldbedrag) aan ons na te laten? Of wilt u de Hersenstichting benoemen als erfgenaam? Wij werken samen met NuNotariaat (voorheen NuTestament). Daar regelt u eenvoudig online, voor een vast laag bedrag en in uw eigen tempo een testament. Ontdek hoe het werkt op www.nunotariaat.nl.

Persoonlijk contact

Overweegt u de Hersenstichting op te nemen in uw testament, maar heeft u hier nog vragen over? Voor uitgebreid persoonlijk advies kunt u contact opnemen met Henriëtte Hindriks, relatiemanager nalatenschappen. Zij staat u graag persoonlijk te woord. Zij kan samen met u bekijken hoe u uw wensen kunt vastleggen. Dit kan telefonisch, bij ons op kantoor, of bij u thuis.

Wilt u dat Henriëtte contact met u opneemt?

Vul onderstaand formulier in als u uitgebreid vrijblijvend advies wenst over schenken en nalaten aan de Hersenstichting. Binnen vijf werkdagen neemt Henriëtte telefonisch contact met u op.

Heeft u de Hersenstichting al opgenomen in uw testament?

Dat vinden we een heel bijzonder gebaar. Uw steun is zeer waardevol. Hersenaandoeningen zijn helaas hard op weg de grootste ziekte van Nederland te worden. Dankzij uw steun kunnen wij onderzoek mogelijk maken en bijdragen aan betere zorg voor mensen met een hersenaandoening.

Heeft u ons opgenomen in uw testament, maar zijn we daar nog niet van op de hoogte? Dan horen we dat graag, zodat we u persoonlijk kunnen bedanken. Laat ons weten dat u ons heeft opgenomen in uw testament.

Blijf op de hoogte

Laat uw e-mailadres achter om twee keer per jaar informatie te ontvangen over activiteiten van de Hersenstichting over nalaten. Wij informeren u via deze digitale nieuwsbrief over onze informatiebijeenkomsten over erfrecht en nalaten, en over andere relevante activiteiten.

• Datumnotatie:MM slash DD slash JJJJ