Een hersenvriendelijk menu bij HelloFresh

Ruim 1 op de 3 volwassenen wil graag gezonder eten, blijkt uit een recent onderzoek van het CBS. De grootste reden? De kans op gezondheidsproblemen of ziektes verkleinen (54%). In de eerste week van oktober brengt de Hersenstichting samen met prof. Iris Sommer en maaltijdboxleverancier Hello Fresh het belang van gezonde voeding voor je hersenen onder de aandacht. We selecteerden een aantal hersenvriendelijke gerechten die bijdragen aan gezonde hersenen en geven je tips.

1: Vervang vlees wat vaker door vis

De hersenen maken voortdurend nieuwe verbindingen tussen zenuwcellen. Daar hebben ze veel bouwstoffen voor nodig, waaronder bepaalde vetten. Voeding heeft dan ook een grote invloed op de gezondheid van je hersenen. Prof. dr. Iris Sommer werkt samen met de Hersenstichting en legt uit: “Een ‘hersenvriendelijk menu’ bestaat uit veel groente, fruit, volkoren producten, noten, zaden, peulvruchten, vis en weinig vlees.” Vervang daarom regelmatig vlees met vis, bij voorkeur vette vis zoals zalm, makreel en haring. Deze zitten vol omega 3-vetzuren, die ervoor zorgen dat zenuwcellen in je hersenen goed en snel met elkaar kunnen communiceren.

2: Olijfolie en volkoren producten

Een simpele, maar belangrijke stap om de gezondheid van je hersenen te bevorderen is om sommige producten te vervangen door gezondere varianten. Gebruik bijvoorbeeld bij het bakken olijfolie in plaats van roomboter. Olijfolie bestaat grotendeels uit onverzadigde vetten, die ervoor zorgen dat je hersenen efficiënter werken. Daarnaast raadt de Hersenstichting aan om witte rijst, pasta en wit brood te vervangen door volkoren varianten. Deze zorgen ervoor dat de hoeveelheid suiker in je bloed stabiel blijft. Dit is belangrijk, omdat je hersenen het best werken als zij de hele tijd dezelfde hoeveelheid suiker binnenkrijgen. Daarnaast bevatten volkoren graanproducten ook veel andere stoffen die goed voor je zijn, zoals vitamines, mineralen en voedingsvezels.

3: Duik zelf de keuken in met verse producten

Uit eerder onderzoek van HelloFresh blijkt dat slechts een minderheid van de Nederlanders (42%) vindt dat zelf koken een belangrijke factor is van een gezond eetpatroon; dat percentage mag best wat hoger. Gezond eten begint namelijk bij de ingrediënten en alleen als je zelf kookt, weet je wat er écht allemaal in je eten zit.

Om bewuster te worden van de gezondheid van je hersenen en om zelf koken te stimuleren heeft HelloFresh samen met o.a. de Hersenstichting een aantal recepten ontwikkeld. Diëtist Julie Lootens van HelloFresh vertelt: “Mensen willen graag gezond eten, maar beseffen niet altijd wat dat betekent op hun bord. Een maaltijdbox laat mensen op een toegankelijke manier kennis maken met de gezonde elementen van een maaltijd, zodat ze die daarna vaker zelf gaan toepassen. Met onze maaltijden stellen we Nederlanders bijvoorbeeld bloot aan nieuwe recepten met veel groenten, volkoren granen, minder calorieën, minder zout, vaker vega of vis en meer gebruik van bonen, noten, zaden en pitten. En die gerechten zijn ook nog eens lekker én makkelijk!”

De recepten in samenwerking met de Nierstichting en/of de Hersenstichting zijn van week 39 t/m week 41 beschikbaar. De box voor week 40 is te bestellen t/m 27 september. De box voor week 41 is te bestellen t/m 4 oktober.

Kortingscode

In samenwerking met de Hersenstichting vind je tot en met 12 oktober hersenvriendelijke recepten op het menu. Probeer ze uit en ontvang nu tot wel € 90,- korting op je eerste 4 HelloFresh boxen. Klik op de deze link en vul de code HELLOHERSENSTICHTING in bij het afrekenen.