Annemiek lijdt sinds haar 15e aan zware depressies

Heel ingrijpend, ook voor haar vriend Thom en hun omgeving. Zij kijken machteloos toe. Annemiek vertelt openhartig over de impact die dit op haar leven heeft. Want de kans dat het weer terugkomt blijft altijd bestaan. En dan kan ze niets meer.

Bekijk haar verhaal

Een depressie houdt je de hele dag bezig

Annemiek: “Als ik een depressie krijg, dat is zo heftig… Het komt nog het meest in de buurt van hele diepe rouw. Alsof je iemand verliest van wie je heel veel houdt. En dat dan dagenlang, wekenlang en soms zelfs maandenlang. Omdat ik niet kan bedenken waarom mensen van mij zouden houden. Alleen maar waarom ze mij vreselijk vinden. Daar geloof ik zelf nog het hardst in. Een depressie houdt je de hele dag bezig. Je kunt er niet aan ontsnappen. Gelukkig gaat het nu vrij goed, dus dan geniet ik ook van de dingen. Maar als mijn vriend Thom er niet zou zijn, dan was ik nu heel eenzaam. Ik had nooit durven denken dat iemand zoveel van mij kan houden.”

Perfectionist

Annemiek: “Weet je, andere mensen denken vaak dat het een gevoel is. Dat het wel weer overgaat. Maar een depressie is gewoon een hersenziekte. Fysiek en mentaal ben je dan tot niets meer in staat. Op die momenten denk je: hoe kan dit ooit nog goedkomen? Dat is heel beangstigend. Ik ben best wel een perfectionist en dan wil je altijd alles goed doen voor iedereen om je heen. Ik wil voor ze zorgen, maar dat kan niet als je depressief bent. Sterker nog: je doet ze verdriet en dat vind ik echt heel erg.

Gelukkig ben ik nu al een tijdje depressievrij. Maar ik ben zo ontzettend bang dat het er weer aankomt. Want dan ben ik verlamd, dan kan ik niets meer. Een depressie wens je niemand toe. Het zet je leven volledig op z’n kop.”

Wat doet de Hersenstichting?

Gezonde hersenen zijn niet vanzelfsprekend. Al meer dan 4 miljoen Nederlanders hebben een hersenaandoening. In veel gevallen bestaat er nog geen behandeling die de aandoening kan vertragen of stoppen. Wij zetten daarom alles op alles voor gezonde hersenen voor iedereen.

Om dat doel te bereiken, werken we samen met onderzoekers, professionals, bedrijven, patiënten en het publiek. Samen vinden we oplossingen om de hersenen gezond te houden, hersenaandoeningen beter te behandelen en mensen met een hersenaandoening te helpen mee te doen in de maatschappij. Dat doen we door onderzoek en innovaties te financieren, voorlichting te geven en het belang van onze hersenen overal op de agenda te zetten.

Lees meer over de impact van een hersenaandoening

Beluister de podcastserie Donkergrijze cellen over angsten en depressie

Donkergrijze cellen is een 6-delige podcastserie van de Hersenstichting over angsten en depressie. Annemiek Lely gaat als trotse ambassadeur van de Hersenstichting in de afleveringen in gesprek met gasten die meer kunnen vertellen over angsten en depressies. Hoe dat bijvoorbeeld voelt, of hoe de processen in je brein precies werken.

Beluister de podcasts via SpotifyApple Podcasts of Google podcasts.