‘Tijd voor Max’ over dementie - Hersenstichting
‘Tijd voor Max’ over dementie

‘Tijd voor Max’ over dementie

Maandag 30 april zendt Omroep MAX om 19.00 uur een speciale aflevering van Tijd voor MAX uit. De uitzending, te zien op NPO 1, staat volledig in het teken van persoonlijkheids- en gedragsveranderingen als gevolg dementie.

In de uitzending worden de vaak ingrijpende gevolgen voor de patiënt en de omgeving in beeld gebracht. Te gast zijn onder andere neuropsycholoog Erik Scherder en Jan Dulles, wiens vader lijdt aan de ziekte van Alzheimer

Dementie op jonge leeftijd

Met name bij dementie die op jongere leeftijd ontstaat, zoals frontotemporale dementie (FTD), begint het vaak met verandering in het gedag. Juist in het begin, wordt de diagnose vaak verkeerd gesteld. De omgeving kan het gedrag van de dierbare niet verklaren en de patiënt zelf is zich van niets bewust. Het kan tot zes jaar na de eerste klachten duren, voordat de diagnose kan worden gesteld. Pas daarna, als al veel schade is aangericht, kan worden gestart met behandelingen en therapie.

Persoonlijkheids- en gedragsveranderingen die als gevolg van de ziekte kunnen optreden, zoals desoriëntatie, versterking van karaktereigenschappen en verloren sociale vaardigheden, hebben een grote impact op de omgeving. Patiënten verliezen opeens hun baan, partner en sociale netwerk, terwijl de patiënt zelf vaak geen enkel ziektebesef heeft.

Trudeke kreeg eerste klachten op haar 45ste

Het overkwam Trudeke (71), wiens verhaal is te zien in de uitzending. Al op haar 45ste begon haar gedrag langzaam te veranderen, terwijl niemand doorhad wat zich in haar hersenen afspeelde. Tot twee keer toe werd ze opgenomen in een psychiatrische kliniek vanwege een depressie. De impact op haar gezin is groot. Afgelopen jaar werd pas duidelijk dat ze lijdt aan frontotemporale dementie.

Belang van onderzoek naar dementie

De Hersenstichting maakt al jaren onderzoek naar dementie mogelijk. Dit kan gaan om onderzoek naar risicofactoren voor dementie, onderzoek om achter de oorzaak te komen, of onderzoek naar de behandeling van dementie. Dr. Yolande Pijnenburg van het VUmc, deelt in de uitzending de resultaten van haar onderzoek, gefinancierd door de Hersenstichting: “Het is nog een uitdaging hoe we het gedrag van een patiënt kunnen meten. Wij weten niet hoe de patiënt vroeger was, dus voor ons is het moeilijk om gedragsverandering te bepalen. Daarom heeft de partner een grote rol in het geheel."

Ook te gast is Prof.dr. John van Swieten. Hij probeert al jaren de oorzaak van verschillende vormen van dementie te ontrafelen, zodat in de toekomst een gepaste behandeling kan worden ontwikkeld.

Zaterdag 5 mei wordt op NPO1 om 8.55 uur deze uitzending herhaald.