Mara krijgt mooie kans bij AFAS: “Heerlijk om weer mee te kunnen doen.”

Mara liep blijvend hersenletsel op als gevolg van een ongeluk. Met haar doorzettingsvermogen en door haar enthousiaste deelname aan The Class van de Hersenstichting vond ze een baan bij AFAS Software in Leusden. “Het is heerlijk om weer te kunnen meedoen en onder de mensen te zijn. Ik heb hersenletsel, maar ik ben veel meer dan dat.”

Mara is 24 en in de bloei van haar leven als ze in 2017 door een auto wordt geschept op een zebrapad. Haar hersenen worden daarbij blijvend beschadigd. “Ik was altijd gepassioneerd en wilde veel dingen meemaken. Dat wil ik nog steeds, en ik geniet ontzettend van alles wat ik beleef. Maar die pieken kosten veel energie. Daarna voel ik me uitgeput, overprikkeld en ziek en lig ik een aantal dagen op de bank voordat ik er weer bovenop ben. Tegelijk voel ik veel voldoening dat ik iets heb kunnen doen waar ik blij van word. Dat helpt me door zo’n dal heen.”

Op het moment van het ongeluk studeert Mara nog, heeft ze twee deeltijdbanen en doet veel leuke dingen met vriendinnen. “En dan ineens kun je geen boodschappen meer doen of eten klaarmaken. Simpelweg omdat je hoofd anders werkt en je je nog maar op één ding tegelijk kunt concentreren. Dat is niet goed voor je zelfvertrouwen.”

The Class

Het verkeersongeval zet Mara haar leven op z’n kop. Haar studie in Breda kan ze niet meer afronden. Daarom meldt Mara zich aan voor The Class: een project van de Hersenstichting voor jongvolwassenen tussen de 18 en 30 jaar met niet-aangeboren hersenletsel (NAH). Het is een intensief traject met persoonlijke begeleiding en talentontwikkeling, met als doel het werkfit maken van de deelnemers en het vinden van een passende, duurzame baan. Zo krijgen jaarlijks 20 tot 40 jongeren een beter toekomstperspectief en meer kansen op de arbeidsmarkt.

Onder de indruk van Mara

Ook Mara wil een baan. Bij toeval komt ze in contact met AFAS. Deze organisatie bestaat op 1 april 2021 25 jaar en organiseert daarom een Ommetje Challenge: een wandeluitdaging met de bekende app van de Hersenstichting om geld in te zamelen voor de stichting. Er lopen in de maand april bijna 7.000 wandelaars mee en de opbrengst is maar liefst vijftigduizend euro.

AFAS besluit het bedrag te doneren aan The Class. Als deelnemer mag Mara het bedrag in Leusden in ontvangst nemen, waarbij ze tevens haar verhaal vertelt. “We waren erg onder de indruk van Mara”, vertelt Britt Breure, directeur HR & CSR. “We vonden dat ze goed bij ons bedrijf zou passen en zijn met elkaar in gesprek geraakt. Mara heeft echt zelf haar kans gegrepen met haar enthousiasme en uitstraling. Het klikte vanaf het eerste moment.”

Meedraaien in de organisatie met hersenletsel

Mara kan aan de slag in het evenemententeam van AFAS. Dat sluit mooi aan bij haar vroegere opleiding. Ze vindt het wel spannend om weer te gaan werken. “Ik twijfelde aan mezelf en dacht: wie wil mij nou? Daarom wilde ik aan Britt meteen mijn situatie goed uitleggen. Ik wilde starten met twee uur per dag werken, en twee dagen per week. Dat was best eng om dit aan te geven, maar Britt zei meteen: ‘oké, dat gaan we doen’. Dat vond ik zo bijzonder! Het is ook echt een tip die ik andere deelnemers mee wil geven. Wees eerlijk, geef je grenzen aan en ga vanuit daar verder bouwen. AFAS heeft daarin enorm met mij meegedacht en meebewogen.”

Britt is blij dat AFAS zo een steentje kan bijdragen: “Mara had behoefte aan perspectief en wilde weer iets betekenen. Haar ouders zijn ook bij ons in Leusden geweest en waren echt ontroerd. Zij zeiden: ‘Mara is nu vaker moe, maar ook vaker blij’. Voor AFAS is Mara de eerste medewerker met NAH. Dat brengt veel positiefs, vertelt Britt. “We zien nu hoe iemand met hersenletsel kan meedraaien in de organisatie. Daarin is het vooral belangrijk om met elkaar in gesprek te gaan en te blijven. Doordat Mara open en eerlijk is in wat ze wel of niet aankan qua belastbaarheid kunnen wij voor haar de juiste voorwaarden creëren dat het werkt! Eerlijkheid en flexibiliteit zijn hierin belangrijke ingrediënten.”

“We zien het aannemen van Mara als een doorbraak. Het brengt ons heel veel. We kijken nu nog meer naar wat mensen wél kunnen en hoe zij het best tot hun recht komen. Op iemand als Mara kun je alleen maar trots zijn.”

Britt Breure, directeur HR & CSR bij AFAS

Een passende baan

Bij alles wat ze doet is Mara nog steeds gepassioneerd en gemotiveerd. Die drive is de basis voor haar keuzes. “Meteen na het ongeluk dacht ik: ik heb het overleefd, het is wat het is, en ik ga alles eruit halen wat erin zit. En hoewel ik moest stoppen met mijn studie, heb ik nu wel een baan die bij me past en past bij wat ik studeerde. Dat is enorm belangrijk voor mij.”

Britt ziet het aannemen van Mara als een doorbraak voor AFAS: “Het brengt ons heel veel. We kijken nu nog meer naar wat mensen wél kunnen en vooral hoe zij het best tot hun recht komen. Dat geeft veel voldoening. Ik denk dat we dit in de toekomst vaker zullen doen. Op iemand als Mara kun je alleen maar trots zijn.”

Lees ook het interview met Mara en Britt op: werkenbijafas.nl

Ook deelnemen aan The Class?

Meer info & aanmelden