Met het geld dat jij en onze andere collectanten ophalen, financieren wij belangrijk onderzoek en baanbrekende innovaties. Zo vinden we steeds meer oplossingen om de hersenen gezond te houden, beter te behandelen en mensen met een hersenaandoening te helpen mee te doen in de maatschappij.

Je hebt maar één stel hersenen. Ze bepalen wie je bent en wat je kunt. Zonder dat je erbij stilstaat, heb je ze nodig bij alles wat je doet, denkt en voelt. Je moet er niet aan denken dat er iets met je hersenen gebeurt…

Waarom collecteren belangrijker is dan ooit!

Nu al hebben 1 op de 4 mensen een hersenaandoening. Hersenaandoeningen zijn helaas hard op weg de grootste ziekte van Nederland te worden. Het aantal mensen dat een beroerte krijgt, lijdt aan dementie of de ziekte van Parkinson stijgt tot 2040 naar verwachting explosief ten opzichte van 2015. Zo blijkt uit de Volksgezondheid Toekomst Verkenning 2018 van het RIVM. En dit zijn slechts drie hersenaandoeningen van de in totaal honderden die voorkomen.

Hersenonderzoek is belangrijker dan ooit. Als we niets doen, neemt dat alleen maar toe. Dit moet stoppen. Want een hersenaandoening zet je leven op z’n kop. En vroeg of laat raakt het ons allemaal. Help ons daarom om hersenen gezond te houden.

Voor wie collecteer jij?

Bijna al onze collectanten hebben een persoonlijke motivatie om geld op te halen voor gezonde hersenen. Vaak komt die betrokkenheid omdat zijzelf een hersenaandoening hebben (gehad). Of omdat een partner, kind of ouder een hersenaandoening heeft. Wat is jouw verhaal? Voor wie of wat collecteer jij?

Tips om te collecteren

We hebben een aantal tips verzameld om zo goed en veilig mogelijk te collecteren.

Vragen over collecteren?

Collecteer jij fysiek, online of met een QR-code? Voor elke variant hebben we de meest gestelde vragen bij elkaar gezet.

Hersenstichting collectebus 2022

Informatie voor organisatoren

Organiseer jij de Hersenstichting collecteweek in jouw wijk, of heb je interesse om als organisator voor de Hersenstichting aan de slag te gaan? Kijk dan hier voor meer informatie: Uitleg voor organisatoren