Waarom collecteren belangrijker is dan ooit

Dit jaar was er géén huis-aan-huis collecte, wél een online collecte. Vanwege de verlengde lockdown konden we niet langs de deuren. Hersenonderzoek is belangrijker dan ooit. Nu al hebben 1 op de 4 mensen een hersenaandoening. Als we nietsdoen, neemt dat alleen maar toe.

Hersenaandoeningen zijn helaas hard op weg de grootste ziekte van Nederland te worden. Het aantal mensen dat een beroerte krijgt, lijdt aan dementie of de ziekte van Parkinson zal tot 2040 explosief stijgen ten opzichte van 2015, zo blijkt uit de Volksgezondheid Toekomst Verkenning 2018 van het RIVM. En dit zijn slechts drie hersenaandoeningen van de in totaal honderden die voorkomen. Denk bijvoorbeeld ook aan hersenschade door corona.

Dit moet stoppen. Want een hersenaandoening zet je leven op z’n kop. En vroeg of laat raakt het ons allemaal. Help ons hersenen gezond te houden.

Voor wie collecteer jij?

Bijna al onze collectanten hebben een persoonlijke motivatie om geld op te halen voor gezonde hersenen. Vaak komt die betrokkenheid omdat ze zelf een hersenaandoening hebben (gehad), of een partner, kind of ouder. Onze HersenHelden vertellen waarom zij dit jaar weer mee deden!

Lieke: “Mijn vriend Sjors (28) is na corona niet meer hetzelfde. Hij is altijd moe, kan slechts halve dagen werken en gaat altijd als eerste naar huis. Corona maakt meer kapot dan je zou denken, ook bij een jonge fitte man van 28 jaar.

Kun je een paar euro missen? Steun dan alsjeblieft het onderzoek naar de hersenschade bij corona. Des te eerder hebben wij de fitte Sjors waar ik al 12 jaar van houd terug.”

Jose: “Sinds 2 jaar weten we dat mijn man Jeffrey de ziekte van Parkinson heeft. Met wat onverklaarbare klachten ging hij destijds naar de neuroloog en al snel was zijn diagnose bekend. Op dat moment stortte onze wereld in. Onze toekomst is helaas onzeker.”

Dankzij goede medicijnen zijn er gelukkig nu momenten dat de ziekte een minder grote rol speelt in hun leven. Jose: “Het is een groeiende hersenziekte. Over de oorzaak en genezing is nu helaas nog niet veel bekend. Verder onderzoek, onder andere via de Hersenstichting, blijft dan ook hard nodig.”

Zo werkt online collecteren

Elk jaar gaan onze 19.000 collectanten met de collectebus langs de deuren. Daar zijn we hartstikke blij mee. Helaas ging de huis-aan-huis collecte dit jaar door corona niet door. Maar collecteren kan gelukkig ook online! Makkelijk, snel én veilig.

De collecteweek is voorbij, maar je kunt nog steeds collecteren! Met jouw steun kunnen we investeren in hersenonderzoek, voorlichting en betere patiëntenzorg. Dus maak snel en eenvoudig je eigen collectebus aan en vraag je vrienden te doneren.

Meer weten? Bekijk alles over online collecteren.

Help je mee?

Juist in deze tijd mogen we mensen met een hersenaandoening niet laten zitten. In een paar minuten maak jij het verschil voor miljoenen mensen met een hersenaandoening, zoals dementie, parkinson, een beroerte of hersenletsel na een ongeval. Samen kunnen we hersenaandoeningen behandelen en in de toekomst voorkomen. Word ook HersenHeld en maak een online collectebus aan.