Annemarie vd Sar

Interview met Annemarie van der Sar: Samensmelting

In het jaar dat de Edwin van der Sar Foundation 10 jaar bestaat kondigden de Foundation en de Hersenstichting aan om samen verder te gaan. Per 1 januari hebben beide stichtingen hun krachten gebundeld. Een jubileum neigt tot terugkijken. Maar de focus is met deze samensmelting juist op de toekomst gericht.

Annemarie van der Sar is oprichter en voorzitter van de Edwin van der Sar Foundation. 2020 was een bijzonder en uitdagend jaar. “Toen we scenario’s voor de toekomst bespraken was een samensmelting met de Hersenstichting er een van. Dat scenario is er altijd wel geweest, maar zeker in deze periode voelt het logisch om een duurzame samenwerking aan te gaan. De Hersenstichting en de Edwin van der Sar Foundation hebben hetzelfde collectieve belang en samen kun je nou eenmaal meer bereiken dan alleen. Dat was voor mij persoonlijk een diep gekoesterde wens: Meer bereik voor de doelgroep, meer mankracht en zichtbaarheid. Door bundeling van krachten kunnen we meer mensen met hersenletsel helpen en meer impact maken.

Annemarie: van innige samenwerking naar echt ‘samen verder’

De twee stichtingen zijn geen vreemden voor elkaar en werken al enkele jaren succesvol samen aan diverse projecten om mensen hersenletsel te helpen. Annemarie: “Nu gaan we van innige samenwerking naar echt ‘samen verder’. De bedrijfsvoering is inmiddels samengevoegd en ons kantoor verhuisd ook naar Den Haag. Het label en de identiteit van de Edwin van der Sar Foundation blijven in deze samenwerking behouden. En Edwin en ik blijven even zo nauw betrokken bij onze Foundation en de Hersenstichting. We denken mee, moedigen aan en blijven helpen om aandacht te creëren voor de uitdagingen van mensen met hersenletsel. Nog wekelijks woon ik de teamvergaderingen bij, ondersteunen we de activiteiten via social media en natuurlijk zijn we ook aanwezig bij alle kick-offs en events!  We zijn blij dat het Foundation team, onze ambassadeurs en projecten gewoon meeverhuizen en zien uit naar ons jubileumjaar!”

Een logische stap

De samensmelting is voor Edwin en Annemarie een logische stap om hun projecten groter te maken en meer te kunnen betekenen voor de doelgroep. En hoewel de samensmelting enorm vlot en soepel verliep was het voor Annemarie persoonlijk soms ook wel eens moeilijk. “De Foundation is toch mijn kindje. Ik heb het zien groeien en bloeien. Maar er komt een moment waarop je de balans moet vinden tussen vasthouden en loslaten. Dat we zo warm werden ontvangen bij de Hersenstichting heeft enorm geholpen in dat proces. We gaan het echt samen doen, behouden een vorm van regie en maken gebruik van elkaars kracht. Onze projecten en events blijven gewoon bestaan. Ze kunnen nu verder worden uitgebreid.”

Maar wat betekent dat groter worden precies voor de huidige projecten? Of voor projecten in de toekomst?

Annemarie: “Neem bijvoorbeeld een project als de Class. De Class is een coaching traject op maat en heeft tot doel jongeren met hersenletsel te helpen een baan te vinden. Jaarlijks stelt de Edwin van der Sar Foundation een groepen samen van 20 jongeren (tussen de 18 en 30 jaar) met niet-aangeboren hersenletsel (NAH) die dit coaching traject kunnen gaan volgen. Maar we willen heel graag nog meer jongeren helpen. Misschien wel 50 of 100 jongeren per jaar. Dat was lastig te realiseren met een klein team. Door deze fusie hebben we meer slagkracht om dit daadwerkelijk te bereiken. Daarnaast komen onderzoek en praktijk programma’s door deze fusie veel meer in elkaars verlengde te liggen. De Hersenstichting focust zich meer op wetenschappelijk onderzoek. Door onderzoek komen er nieuwe inzichten, bijvoorbeeld om zorg te verbeteren of hersenletsel te voorkomen. Deze kennis kan gebruikt worden om concrete projecten en programma’s op te zetten. Zo ontstaat dus een cirkel van onderzoek, funding en praktijkprogramma’s die zichzelf continu blijft voeden, waardoor de doelgroep nog beter geholpen kan worden.”

Positieve reacties

De aankondiging van de samensmelting kon rekenen op veel positieve reacties. “Iedereen vindt het een logische stap en goed nieuws voor de doelgroep. Ook binnen het team van de Foundation en de Hersenstichting werd er uitgekeken naar deze samensmelting. De huidige Corona tijd maakt het integratieproces er niet gemakkelijker op, maar ik denk dat iedereen wel weet waar we het allemaal voor doen. We weten ook goed waar we naartoe bewegen met z’n allen, maar gunnen onszelf daar ook de tijd voor. Een toekomstdroom veronderstelt een langetermijnperspectief die in deze tijd best lastig is. Wat kan er wel en niet doorgaan dit jaar? Toch voelt het alsof we door deze fusie op volle kracht vooruit kunnen. Ons motto is altijd geweest ‘never give up.’ Denken in mogelijkheden en niet in beperkingen. Zo zitten Edwin en ik als persoon ook in elkaar. Mijn toekomstdroom is dan ook dat de Hersenstichting en de Foundation samen het verschil gaan maken voor mensen met hersenletsel. Meedoen is belangrijker dan winnen. Op dat stukje ‘meedoen’ is nog een wereld te winnen, en winnen doe je samen!’