Dementie is een hersenaandoening die enorme gevolgen heeft. Als je dementie hebt, is het steeds moeilijker om voor jezelf te zorgen. Het wordt bijvoorbeeld lastiger om dingen te onthouden en je komt soms moeilijk uit je woorden. Ook heb je bij steeds meer dagelijkse dingen hulp nodig, bijvoorbeeld om boodschappen te doen of om jezelf te wassen. Dementie is de meest voorkomende doodsoorzaak in Nederland en daarmee een van de grootste uitdagingen van deze eeuw. In Nederland hebben naar schatting bijna 300.000 mensen dementie.

De Hersenstichting steunt verschillende onderzoeken en projecten om dementie te kunnen voorkomen, beter te behandelen en om de kwaliteit van leven van mensen met dementie en hun naasten te verbeteren. Kijk hieronder voor een greep uit de onderzoeken en projecten die wij steunen:

Hent kreeg op zijn 70e de diagnose Alzheimer

Hent heeft alzheimer. Vaak vraagt hij vier keer per minuut hetzelfde en het kan zomaar gebeuren dat hij niet weet waar hij is, of wat hij ergens doet. Hent is er zeer emotioneel onder. De tranen staan in zijn ogen als hij begint te praten over zijn ziekte. Bekijk het openhartige verhaal van Hent en zijn zoon Freek.

Help mee en word ook donateur

De Hersenstichting wil de kwaliteit van leven van mensen zoals Hent verbeteren. Ook steunen we onderzoeken en projecten om dementie te voorkomen en beter te behandelen. Dit kan alleen dankzij de steun van onze vrijwilligers en donateurs.