Afasie

Afasie is een taalstoornis die zich uitstrekt over de gebieden spreken, taalbegrip, lezen en schrijven. Afasie is het meestal het gevolg van niet-aangeboren hersenletsel. Het uit zich bij iedereen anders. De soort en ernst van de afasie hangt af van de plaats en ernst van de hersenbeschadiging.

Oorzaak

De oorzaak van deze taalstoornis is een hersenbeschadiging door bijvoorbeeld een beroerte, hersentumor, hersenschudding, ontsteking, operatie of vergiftiging.

Meestal is de linker-hersenhelft getroffen, de plek waar bij de meeste mensen het taalcentrum ligt. Niet alle functies zijn altijd even zwaar getroffen. Ook kan de taalstoornis wisselvallig zijn: woorden die iemand op het ene moment niet te binnen schieten, kunnen in een andere situatie moeiteloos over de lippen komen.

Symptomen

Er bestaan heel veel verschillende vormen van afasie. Het gaat er om dat iemand moeite heeft met taal en spreken (a=niet, fasie=spreken), zoals niet op woorden kunnen komen. Het intelligentieniveau blijft gelijk, ze kunnen zich niet meer verstaanbaar maken.

Gevolgen

Afasie is het ernstigste direct na de beschadiging. Tot ongeveer een half jaar erna treedt spontaan herstel op.

Behandeling

Logopedie bevordert het herstel, maar volledig herstellen is meestal niet mogelijk. Wel kan een afasiepatiënt beter leren omgaan met de beperkingen.
Dankzij haar donateurs kon de Hersenstichting bijdragen aan de ontwikkeling van Kompro 2000. Dit is een computer-oefenprogramma dat de Afasie Vereniging Nederland heeft ontwikkeld. Het bestaat uit duizenden afbeeldingen, waarbij men zinsbouw-, geheugen- en uitspraakoefeningen op verschillende niveaus kan doen. Het stelt de persoon met afasie onder andere in staat te oefenen zonder de partner steeds te moeten belasten.

Cijfers

Naar schatting 30.000 Nederlanders hebben een vorm van afasie.

Aanmelden nieuwsbrief

Schrijf u in voor onze digitale nieuwsbrief en blijf op de hoogte van ons laatste nieuws.

Aanmelden Stel uw vraag online