Onderwerpen op deze pagina:

Oorzaak afasie

De oorzaak van deze taalstoornis is een hersenbeschadiging door bijvoorbeeld een beroerte, hersentumor, hersenschudding, ontsteking, operatie of vergiftiging.

Meestal is de linker-hersenhelft getroffen, de plek waar bij de meeste mensen het taalcentrum ligt. Niet alle functies zijn altijd even zwaar getroffen. Ook kan de taalstoornis wisselvallig zijn: woorden die iemand op het ene moment niet te binnen schieten, kunnen in een andere situatie moeiteloos over de lippen komen.

Symptomen

Er bestaan heel veel verschillende vormen van afasie. Het gaat er om dat iemand moeite heeft met taal en spreken (a=niet, fasie=spreken), zoals niet op woorden kunnen komen. Het intelligentieniveau blijft gelijk, ze kunnen zich niet meer verstaanbaar maken.

Heb je vragen over (de gevolgen van) een hersenaandoening of over behandelingen? Onze medewerkers van de infolijn helpen je graag. Neem gerust contact op via mail of telefoon.

Behandeling

Logopedie bevordert het herstel, maar volledig herstellen is meestal niet mogelijk. Wel kan een afasiepatiënt beter leren omgaan met de beperkingen.

Dankzij haar donateurs kon de Hersenstichting bijdragen aan de ontwikkeling van Kompro 2000. Dit is een computer-oefenprogramma dat de Afasie Vereniging Nederland heeft ontwikkeld. Het bestaat uit duizenden afbeeldingen, waarbij men zinsbouw-, geheugen- en uitspraakoefeningen op verschillende niveaus kan doen. Het stelt de persoon met afasie onder andere in staat te oefenen zonder de partner steeds te moeten belasten.