Een beroerte is een hersenaandoening die enorme gevolgen heeft. Het is letterlijk een ‘ongeluk van de bloedvaten in de hersenen’. Bij zo’n ongeluk gaat er iets mis met de bloedvoorziening naar je hersenen. Hierdoor kunnen verschillende hersenfuncties uitvallen. Vaak is de schade blijvend. Hierdoor hebben mensen met een beroerte hulp nodig van anderen bij dagelijkse dingen, zoals boodschappen doen of zichzelf wassen. In 2021 waren er bij de huisarts in totaal ongeveer 372.000 mensen bekend met een beroerte.

De Hersenstichting steunt verschillende onderzoeken en projecten om een beroerte te kunnen voorkomen, beter te behandelen en om de kwaliteit van leven van mensen met beroerte en hun naasten te verbeteren. Zie hieronder een greep uit de onderzoeken en projecten die wij steunen:

Danny kreeg op zijn 37e een beroerte

Danny stond heel energiek en positief in het leven. Tot hij op zijn 37e een beroerte kreeg, zomaar op vakantie in het zwembad. Sindsdien is hij een andere man en voert hij elke dag een gevecht met zichzelf. Hij is overgevoelig voor prikkels en vaak somber. Licht, geluiden, geuren, alles is hem teveel. Een verhaal over leven en óverleven.

Help mee en word ook donateur

De Hersenstichting wil de kwaliteit van leven van mensen zoals Danny verbeteren. Ook steunen we onderzoeken en projecten om beroerte te voorkomen en beter te behandelen. Dit kan alleen dankzij de steun van onze vrijwilligers en donateurs.