Sander: “Van een zelfstandige man naar een hele zieke vader”

Iedere collecteweek raken collectanten ons met inspirerende verhalen. Hoe is het om te leven met een hersenaandoening? En wat doet het met je als je dierbare een aandoening heeft? Elk verhaal is uniek en het delen waard. Sander vertelt graag waarom hij collecteert voor de Hersenstichting. Laat je inspireren!

Herman, de vader van Sander, is op 27 februari 2020 op 53-jarige leeftijd overleden aan de ziekte van Creutzfeldt-Jakob. Sander wil dat er meer bekend wordt over deze ziekte en wil daarvoor zoveel mogelijk geld ophalen met zijn online collectebus.

De ziekte van Creutzfeldt-Jakob (CJD) is een zeldzame, ongeneeslijke hersenziekte. De ziekte wordt veroorzaakt door specifieke eiwitten die door onbekende oorzaak van vorm veranderen en zich stapelen in de hersenen, waardoor hersenweefsel wordt afgebroken.

Sander: “Aan het begin van het ziekteproces had mijn vader door dat hij dingen vergat en dat hij niet meer goed uit zijn woorden kon komen. Dit was voor hem en voor ons heel erg moeilijk.”

“Hij begon steeds minder goed te lopen en hij werd ook incontinent. Deze beelden spoken nog vaak door mijn hoofd. Het was zo bizar om je eigen vader zo af te zien takelen: van een zelfstandige volwassen man naar een hele zieke vader die op het laatst eigenlijk helemaal niks meer zelf kon.”

“Je denkt vaak ‘zoiets overkomt mij toch niet’, totdat je vader zo heel erg ziek wordt. Ik weet niet goed hoe ik onder woorden moet brengen hoe moeilijk dat is. Dit alles heeft onbeschrijfelijk veel impact: op ons gezin en op de rest van de familie. Wij missen hem zo erg!”

Maak een online collectebus aan of geef in de bus van Sander

Hoe werkt online collecteren?

Wil je eerst meer lezen over online collecteren? Hier vind je meer informatie en een instructievideo over online collecteren.