Lespakket leert pubers belang van goede slaap

Lespakket leert pubers belang van goede slaap

44% pubers ’s morgens niet goed uitgerust

Bijna de helft van alle pubers (14-17 jaar) voelt zich niet goed uitgerust ’s morgens, zo blijkt uit het grootste slaaponderzoek dat vorige week is gepubliceerd door de Hersenstichting. Slechte slaap heeft effect op de leerprestaties, stemming, risicogedrag en ongezonde eetgewoontes van jongeren. Daarom is op 27 september het lespakket Charge Your Brainzzz in CORPUS gelanceerd. Het pakket, ontwikkeld door Chrono@work in opdracht van de Hersenstichting, informeert jongeren over het belang van slaap voor gezonde hersenen en stimuleert hen hun eigen slaapgedrag te verbeteren.

Het lespakket Charge Your Brainzzz is in het leven geroepen om de slaperige leerling in de les wakker te schudden. Dat blijkt hoognodig, want pubers slapen lang niet altijd goed:

• Bijna de helft van alle pubers (44,3%) voelt zich ’s morgens niet goed uitgerust.
  • 1 op de 5 pubers geeft aan overdag slaperig te zijn (18,1%).
  • 1 op de 6 pubers doet zelfs overdag nog een dutje (16,7%).
  • Pubers blijken wel lang genoeg te slapen (90%), maar niet altijd goed genoeg. Symptomen van slapeloosheid beginnen al in de groep pubers van 14-17 jaar.
  • Bijna een kwart van de pubers heeft moeite met doorslapen als ze ‘s nachts wakker worden (24,1%) en 1 op de 6 pubers heeft moeite met in slaap komen (16,3%).

Niet alleen de leerling zelf, maar ook leraren hebben last van de slechte slaap. “Slechte schoolprestaties, achteruitgang van de (psychische) gezondheid en een depressieve stemming kunnen het gevolg zijn van te weinig goede slaap,” aldus Marijke Gordijn, chronobioloog en directeur van Chrono@Work, initiatiefnemer en ontwikkelaar van het lespakket voor middelbare scholieren. “Met het lespakket helpen we jongeren aan betere slaap, bijvoorbeeld met tips als het vermijden van energiedrankjes, te veel licht in de avond en sporten voor het slapengaan”.

Tieners die voor het eerst naar de middelbare school gaan, hebben niet alleen te maken met een veranderende sociale omgeving, maar ook met grote lichamelijke en hormonale veranderingen. Neurowetenschapper en projectleider Gezonde Hersenen bij de Hersenstichting Laura Rigter: “Juist daarom is het van belang dat pubers regelmatige bedtijden aanhouden, overdag niet dutten en hun bed alleen gebruiken om te slapen. Zet je smartphone twee uur voordat je gaat slapen al uit. Je blijft namelijk alert van het smartphone gebruik en het blauwe licht houdt je wakker."

Het lespakket

Het lespakket bestaat uit drie lessen met analoge leermiddelen in spelvorm; een website, animaties en een serious game, waarin jongeren in een virtuele omgeving de slaaptips in praktijk toe moeten passen, die te vinden zijn op www.chargeyourbrainzzz.nl

Leerlingen leren onder andere:

• Hoe de biologische klok het slaap-waakritme bepaalt en welke rol (blauw) licht hierin speelt
  • Hoe goede slaap bijdraagt aan de lichamelijke gezondheid, met name de gezondheid van de hersenen, en wat de schadelijke effecten zijn van te weinig slaap, zowel lichamelijk als psychisch
  • Zijn/haar eigen slaapgedrag te analyseren en tips om beter te slapen toepassen.

De inhoud sluit aan op de lesstof over de hersenen, zenuwen en waarneming uit het tweede leerjaar biologie vmbo-t, havo en vwo.