Alles draait om gezonde hersenen

‘Alles draait om gezonde hersenen’

De Hersenstichting heeft vandaag de campagne ‘Alles draait om gezonde hersenen’ gelanceerd. Tijdens deze campagne worden Nederlanders, met eenvoudige tips en tools, geholpen om hun hersengezondheid te verbeteren. Belang van beweging, slaap en mentale uitdaging worden onder de aandacht gebracht. Allemaal zaken die ook nu, tijdens de coronacrisis, extra relevant zijn.

Gezonde voeding, voldoende slaap en regelmatig bewegen helpen om de hersenen zo gezond mogelijk te houden. Hiermee verklein je ook het risico op een hersenaandoening. Ook uitdaging is belangrijk om de hersenen gezond en fit te houden. “Het is dan ook belangrijk om steeds nieuwe dingen te proberen en je hersenen uitgedaagd te houden. Probeer elke dag nieuwe activiteiten te vinden die een beetje buiten je comfortzone liggen. Ga de uitdaging aan op je werk en in het dagelijks leven. Maak bijvoorbeeld een ingewikkelde hersenkraker, leer een nieuwe taal of luister een podcast waar je iets van leert. Door die mentale uitdaging vertraag je, op latere leeftijd, de eerste symptomen van geheugenverlies door ouderdom of een hersenaandoening”, zegt Koko Beers, Neurobioloog en woordvoerder bij de Hersenstichting.

Ontvang iedere week informatie en praktische tips voor je hersengezondheid

Doe mee aan de online training HersenCoach

Dagelijkse gewoonte

In de campagne zien en horen we Nederlanders die een ommetje lopen, een puzzel maken en bewust bezig zijn met hun nachtrust. Hoe eenvoudiger de activiteiten in het dagelijks leven passen, hoe makkelijker er een gewoonte van te maken is. Beers: “Doordat we in de campagne gezonde veranderingen koppelen aan dagelijkse activiteiten, houdt men het makkelijker en langer periode vol.” Praktische tips en tools die worden besproken zijn onder andere de wandelapp Ommetje en de gratis online training HersenCoach, die de Hersenstichting samen met hersenexperts heeft ontwikkeld.

Maak wandelen leuker met de gratis Ommetje-app

Wandelen houdt je hersenen gezond. De app Ommetje motiveert je om dagelijks een ommetje te lopen. Start met vrienden, familie of collega’s een eigen wandelcompetitie of ga de uitdaging aan tegen de rest van Nederland. Zo motiveer je elkaar om dagelijks een Ommetje te maken. De app is ontwikkeld met hoogleraar neuropsychologie Erik Scherder. Hij deelt regelmatig een hersenfeitje. Loop je mee?

Waarom deze campagne

De afgelopen 30 jaar heeft de Hersenstichting al veel bereikt op het gebied van het opsporen, behandelen en voorkomen van hersenaandoeningen. “Er zijn betere behandelingen en experts weten vaker en eerder een hersenaandoening te herkennen”, zegt Beers “Toch tonen de cijfers van het RIVM aan dat het aantal personen met een hersenaandoening de komende jaren explosief stijgt als we niets doen.” Met de nieuwe campagne wil de Hersenstichting daarom samen met alle Nederlanders werken aan het verkleinen van deze groep. Ook wil ze de gezondheidskosten verlagen en de kwaliteit van leven verbeteren voor mensen met een hersenaandoening.

Bekijk hier wat we nog meer doen op het gebied van gezonde hersenen.

Benieuwd naar de campagne?

Bekijk hieronder de video’s in de playlist.